روسای جمهور چین و اوکراین برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ با یکدیگر گفتگو کردند.

چین برخلاف آمریکا و متحدانش نه تنها از محکوم کردن روسیه به دلیل جنگ اوکراین اجتناب کرده است، بلکه تنها چند روز پیش از آغاز این جنگ مسکو را شریک راهبردی خود خوانده و از نبود هیچ محدودیتی در روابط با این کشور سخن گفت. با این حال، پکن همزمان با سالگرد جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود به منظور ایجاد صلح میان طرف‌های مخاصمه رونمایی کرد، اما این طرح با استقبال مقامات غربی همراه نشد. این در حالی است که چین از روش‌های مختلف به دنبال اثبات حسن نیت خود در این باره است. 

به گزارش تله تریدر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین امروز (چهارشنبه) طی تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفتگو کرد. 

براساس اعلام رسانه‌های چینی، رهبران دو کشور طی این تماس تلفنی درباره شرایط جبهه‌های جنگ و نیز روابط دو جانبه میان پکن و کی یف به رایزنی پرداختند. 

شی جین پینگ در این تماس به زلنسکی گفت: پکن در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش دارد تا آتش بس میان طرف‌های مخاصمه در جنگ اوکراین برقرار شود. ما به دنبال ارسال نماینده‌ای ویژه به کی یف به منظور تسهیل مذاکرات صلح برای پایان این جنگ هستیم. 

در سوی مقابل، زلنسکی این گفتگو را طولانی و پرمعنا خواند و تاکید کرد ما انتظار داریم این تماس باعث ایجاد انگیزه‌ای قدرتمند به منظور توسعه روابط دوجانبه میان کی یف و پکن شود. 

پیش‌تر آمریکا و متحدان غربی اش به چین درباره ارسال تسلیحات به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین هشدار داده بودند. با این حال، پکن همواره تاکید دارد در این جنگ مواضع بی طرفانه خود را حفظ خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار