اتحادیه اروپا خواستار گشت‌زنی در اطراف تنگه تایوان شد

در ادامه تنش‌های چین با غرب برسر جزیره تایوان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار گشت‌زنی دریایی اطراف تایوان شد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در متنی که برای نشریه «دو دیمانش» (Du Dimanche) به نگارش در آورد، با بیان آن‌که باید برای حفظ وضعیت موجود در منطقه کوشید، نوشت: «اتحادیه اروپا باد به گشت‌زنی دریایی اطراف تایوان ادامه دهد.»

بورل در ادامه افزود: «مطابق با استراتژی اتخاذ شده در سال ۲۰۱۹، اتحادیه اروپا همچنان چین را رقیب و در عین حال شریک می‌بیند. ما باید با قاطعیت بیشتری در مورد موضوع تایوان، که ما را از نظر اقتصادی، تجاری و فناوری نگران می‌کند، دفاع کنیم. به همین دلیل است که من از نیروی دریایی اروپا می‌خواهم که در تنگه تایوان به گشت‌زنی بپردازند، تا نشان دهنده تعهد اروپا به آزادی دریانوردی در این منطقه باشد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ادامه با بیان آن‌که اکثریت قریب به اتفاق مردم تایوانی معتقدند که حفظ وضعیت صلح‌آمیز موجود، مناسب‌ترین راه‌حل است، افزود: «درمورد تایوان، موضع ما ساده و سازگار است. از نظر ما تنها یک چین وجود دارد، اما نه تحت هر شرایطی و نه با توسل به زور.»

این مقام اتحادیه اروپا متعهد شد که ایده انجام گشت‌زنی را در روز دوشنبه (فردا) به وزرای خارجه این اتحادیه که قرار است برای بحث درباره سیاست‌های بروکسل در قبال پکن تشکیل جلسه دهند، ارائه کند. او در عین حال تأکید کرد که «گشت‌ها باید با دقت راه‌اندازی شوند و کشور‌های اتحادیه اروپا باید در برابر تحریکات و پیشنهادات بیش از حد معمول هشیار باشند.»

بورل در مقاله خود همچنین به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بین‌المللی ماه‌های اخیر یعنی درگیری بین روسیه و اوکراین هم اشاره کرد. پکن در تلاش است خود را بی‌طرف نشان دهد و راه‌حل دیپلماتیک را برای جنگ در اوکراین ارائه می‌کند، اما حامیان غربی کی‌یف،  چین را متهم به حمایت از حملات مسکو می‌دانند.

بورل در این باره هم نوشت: «ما بار‌ها و بار‌ها به چینی‌ها گفته‌ایم: حمایت از روسیه به نفع شما نیست. این موضع را در نشست آتی وزیران تأکید خواهم کرد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
فضول تایوان به تو چه
آخرین اخبار