مدیر رادیو نمایش گفت: ۸۳ سال از تاسیس رادیو در ایران می‌گذرد. در این رهگذر شاهد ظهور نمایش‌ها به عنوان یک قالب جذاب برای مخاطبان بوده ایم.

مدیر رادیو نمایش در این باره گفت: یکی از بنا‌های قدیمی و کهنسال مجموعه‌ی ارگ معروف به ساختمان آرشیو، محلی است که برگ‌های مهمی از تاریخ خاطرات رادیو در آن رقم خورده. شامل بخش‌های مختلف از جمله برخی استودیو‌های موسیقی که محل ضبط برنامه معروف گل‌ها بود و واحد ترانه و موسیقی رادیو که نامدارانی مانند داود پیرنیا و امیرهوشنگ ابتهاج سال‌ها مدیریت آن را بر عهده داشتند.

سوهانی ادامه داد: این ساختمان چه از نظر قدمت بنا و معماری و چه از نظر درونمایه و تاریخی که به واسطه‌ی افراد، بزرگان و نامدارانی که در آن رفت و آمد داشته اند پشت سر گذاشته، یک میراث فرهنگی توامان ملموس و نا ملموس گرانبهاست که متاسفانه در دست تخریب و خطر ویرانی قرار گرفته است. مجموعه‌ی ارگ شامل اداره کل هنر‌های نمایشی و استدیوی پر قدمت و خاطره ساز هشت که هم چنان فعال است، در کنار ساختمان آرشیو که قابلیت موزه شدن را دارد، می‌تواند تبدیل به یک موزه زنده یا به قول فرنگی‌ها living museum شود تا با حضور مردم مشتاق رونق دوباره‌ای به مجموعه برگردد.

وی افزود: اصلا همین استودیو هشت از ابتدا و با گنجایش سی صد نفر برای حضور مخاطب طراحی شد. در دهه‌های شصت و هفتاد شمسی و با وجود شرایط جنگی و زیر موشک باران، مردم برای تماشای نزدیک اجرای برنامه "صبح جمعه با شما" به این استودیو می‌آمدند و با حضورشان حال و هوای پر شوری به آن می‌بخشیدند. این اتفاق می‌تواند بار دیگر با حضور مردم در کنار هنرمندان نمایش‌های رادیویی و در قالب موزه زنده ارگ تکرار شود. هم چنین این فرصت می‌تواند محلی برای بهره گیری از ظرفیت ژانر‌های خاص و مردمی تئاتر مانند: «تئاتر کاربردی»، «تئاتر در محیط»، «تئاتر میراث (موزه) و بازآفرینی فضای گذشته» و... باشد. زمینه‌هایی تخصصی که امروزه در دنیا از آن به ویژه برای آموزش و فرهنگ سازی استفاده‌ی های بسیاری می‌شود.

سوهانی در ادامه و مورد نمایش‌های رادیویی افزود: هشتاد و سه سال از تاسیس رادیو در ایران می‌گذرد. در این رهگذر از سال ۱۳۲۱ شاهد ظهور نمایش‌های رادیو به عنوان یک قالب جذاب، خیال انگیز و الهام بخش برای طیف گسترده‌ای از مخاطبانمان بوده ایم، اما از سوی دیگر در این سیر تاریخی زمینه‌های گوناگون اجتماعی، ابزار رسانه‌ای و به فراخور آن فرهنگ مصرف و ذائقه‌ی مخاطب نیز دچار تحولات عمیق و جدی شده اند، در نتیجه ما نیز باید متناسب با شرایط و زمینه‌های روز به فکر نو آوری باشیم. البته این به آن معنا نیست که از سنت‌های میراث گرانبهای نمایش‌های رادیویی که امانت دار هستیم چشم پوشی کنیم.

وی گفت: در مجموعه اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو ورادیو نمایش که یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های سازمان صدا و سیما و معاونت صدا است وظیفه سنگینی داریم. از یک سو بایستی آن میراث فرهنگی که از گذشتگانمان به ارث رسیده را حفظ کنیم و پاس بداریم و از سوی دیگر به شرایط روز مخاطب امروزی به ویژه نسل جوان و زمینه‌ها و عرصه‌های نو ظهور و افق‌های آینده چشم داشته باشیم تا بتوانیم با خلاقیت و نوآوری و استفاده از بستر‌های جدید ارتباطی همچنان شاهد رشد، نمو و بالندگی نمایش‌های رادیویی باشیم. البته بخش مهمی از این میراث فرهنگی پیشکسوتانمان در ارگ شامل مجمعی از بزرگان فرهنگ و هنر کشور هستند. این افتخار بزرگی است که بتوانیم پاسدار این عزیزان باشیم.

مدیر رادیو نمایش خاطرنشان کرد: سعی کردیم به صورت سالانه و به رغم محدودیت‌هایی که در بودجه وجود دارد، نگاه و رویکرد تخصصی و علمی و برنامه ریزی راهبردی در زمینه‌های مختلف در حوزه مدیریتی داشته باشیم که متاسفانه جوابگوی ایده آل‌های ما نیست، ولی به رغم این‌ها تلاش داریم در حد وسع مالی موجود ضمن بهترین و بهینه‌ترین بهره برداری مسیر رو به رشد را پیش ببریم. در این خصوص بسیار پژوهش محور پیش رفتیم و ارتباط مستمری با نهاد‌های علمی و دانشگاهی داشتیم و سعی کردیم یک مدیریت رسانه راهبردی، علمی، تخصصی، برنامه محور و پژوهش محور را برای تحقق اهداف در پیش بگیریم.

سوهانی تأکید کرد: رادیوهمچنان با ویژگی‌های خاص و متمایزش قلب تپنده رسانه است. سال‌ها قبل از اینکه بستر وب و اینترنت به وجود بیاید اولین رسانه تعاملی بوده است، به خصوص نمایش رادیویی چرا که مخاطب نمایش رادیویی خود یک کارگردان بالفعل است که در ذهن خود تصویر سازی می‌کند، بازیگر انتخاب می‌کند، طراحی صحنه و لباس و دکور انجام می‌دهد و دنیایی را مجسم می‌کند که در تلویزیون و رسانه‌های دیداری بر عهده کارگردان است. این امکان خاص خیال انگیز باعث می‌شود که رادیو و نمایش رادیویی ظرفیت‌های خاص و استثنایی داشته باشد که رقیبی نتواند جایش را بگیرد. اما وقتی از رسانه صحبت می‌کنیم این یک مفهوم کلان است و باید بپذیریم که در عصر حاضر و معادلات رسانه‌ای امروز حتی عصر تلویزیون هم به سر آمده. فضای مجازی و رسانه‌های وب محور مخاطب فراگیرتری پیدا کرده و همین مورد سبک مصرف مخاطبان را تغییر داده است.

وی ادامه داد: این عصر اصطلاحا عصر تقاطع یا تقابل رسانه‌ای (cross media) تلقی می‌شود. یعنی رسانه‌ها باید هم افزایی بکنند، در تعامل اثرگذارتر با مخاطب پیش بروند و رادیو هم غیر از این نیست. البته در معاونت صدا این سیاست تحت عنوان رسانه خلاق صدا پایه به جد دنبال می‌شود. مدیر رادیو نمایش افزود: در حال حاضر ما در رادیو نمایش و مجموعه اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو توجه ویژه‌ای به عرصه‌های وب محور، تولید پادکست و ژانر‌های نوین میان رشته‌ای داریم. در این خصوص طی دو سال اخیر تجربه‌های بسیار خوبی داشتیم. از جمله: تولید نمایش‌های اینتراکتیو به عنوان اولین نمونه جهان، طراحی و تولید ژانر رادیو پلاس، آثاری در مشارکت با تلویزیون در عرضه برای فضای مجازی و... مثلا برنامه امسالمان در ژانر رادیو پلاس کار نو آورانه‌ای بود که علاوه بر نسخه صوتی رادیویی در بستر ایران صدا نیز به صورت تصویری پخش شد. این‌ها تجربه‌های نویی هستند که ما با افتخار انجام دادیم و باید قدم به قدم آن‌ها را کامل کنیم.

سوهانی اظهار کرد: آرزویم این است که در رادیو موانع ساز و کار‌های مالی و اداری برداشته و مطالباتی که همکاران دارند محقق شود تا بتوانیم ضمن حفظ سرمایه گرانقدر میراث فرهنگی به ویژه سرمایه انسانی از ظرفیت‌های ارزشمند رادیو این عرصه درخشان و قلب تپنده و پر انرژی رسانه بهره‌مند شویم و افق‌های درخشانی را برای آن رقم بزنیم.

مدیر اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو و رادیو نمایش در پایان گفت: در روز ملی رادیو ویژه برنامه‌های متنوعی همچون «صدای مردم» ساعت ۸:۳۰، «استودیو هشت» ساعت ۱۸:۱۵ و «مبارک باد» ساعت ۲۰ و ۴ صبح برای پخش از آنتن رادیو نمایش در نظر گرفته شده است تا همراه با مردم که بزرگترین حامی رسانه هستند یاد و خاطره روز ملی رادیو گرامی داشته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.