مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از شناسایی بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی دراین استان خبر داد.

اسفندیار خزایی با بیان اینکه ۳۱۵ گونه از گیاهان موجود در استان خاصیت دارویی، صنعتی، خوراکی و معطر دارند، بیان کرد: سالانه بر اساس سیاست گذاری سازمان منابع طبیعی کشور این گونه‌ها در سه طیف ممنوعه، مجاز و مجاز مشروط تقسیم بندی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه این گونه‌ها در ۲ ناحیه رویشی شامل زاگرس در جنوب استان و ایرانی تورانی در شمال است، ادامه داد: این طیف که به وفور هم در بخش کشاورزی و هم در بخش منابع طبیعی هستند، بخش هوایی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خزایی گفت: برداشت گونه‌هایی که به وفور در طبیعت یافت می‌شوند نظیر شنگ، تره گیاهی و غازیاغه ممنوعیتی ندارد، چون قسمت هوایی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او افزود: این گونه‌ها در سطح محدودی که مردم برداشت می‌کنند اشکالی ایجاد نمی‌کند و اگر به صورت گسترده و انبوه بخواهند برداشت کنند، مانع می‌شویم.

خزایی بیان کرد: هر ساله عملیات اصلاحی، احیایی، قرق، کپه کاری بذرپاشی و ذخیره آب برای تقویت گونه‌های گیاهی موجود در مراتع صورت می‌گیرد و بیشتر گیاهان مد نظر این مجموعه گونه‌های چند ساله نظیر آویشن که ریشه در خاک دارند، است چرا که موجب حفاظت از خاک می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.