محمدبیگی گفت: نگرانی از عدم تأمین ارز مربوط به دارو باعث شده که در عرصه مواد اولیه دارو شاهد نوعی احتکار توسط برخی شرکت دارویی باشیم.

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره دلایل کمیاب شدن برخی دارو‌ها در کشور گفت: طبق بررسی که در کمیسیون بهداشت و درمان در مورد نیاز دارو به یارانه داشتیم، متوجه شدیم بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه باید برای دارو در نظر بگیریم، اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان را پیشنهاد کرد.

وی اضافه کرد: حتی مراجعه‌های مکرر وزیر بهداشت و درمان به سازمان برنامه و بودجه و هیئت دولت هم در این زمینه نتیجه نداد و سازمان برنامه و بودجه بر روی نظر خود اصرار کرده بود. در روز‌های بررسی لایحه بودجه در اسفندماه هم در کمیسیون بهداشت و هم صحن علنی مجلس این موضوع را مطرح کردیم که مورد قبول دولت واقع نشد و از ابتدای تصویب مشخص بود که این میزان یارانه برای دارو کم است.

محمدبیگی علت دیگر کمیاب شدن برخی دارو‌ها را سهل‌انگاری و کوتاهی وزارت صمت در به‌روزرسانی خطوط تولید شرکت‌های دارویی دانست و گفت: شرکت‌های دارویی برای به‌روزرسانی خطوط تولید خود نیازمند حمایت‌های بانکی از قبیل وام‌های کم‌بهره هستند تا دستگاه‌ها و تجهیزات جدید تهیه کنند.

وی تصریح کرد: با این حال شبکه بانکی در این زمینه ورود نکرده و وزارت صمت هم در این زمینه کم‌کاری کرده است؛ بنابراین به بانک مرکزی و وزارت صمت هشدار جدی می‌دهیم که اگر به صورت جدی به مشکلات شرکت‌های دارویی نپردازید، همچنان در تولید دارو مشکل خواهیم داشت.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس در ادامه این گفتگو با برخی شرکت‌های دارویی همراهی ضعیفی دارند و مواد اولیه را نگه داشته‌اند، گفت: نگرانی از عدم تأمین ارز مربوط به دارو باعث شده که در عرصه مواد اولیه دارو شاهد نوعی احتکار هم باشیم که این موضوع نیازمند پیگیری حقوقی و قضایی دولت، وزارت صمت و بهداشت است و متخلفان این حوزه سریعاً باید معرفی و جلوی تخلفاتشان گرفته شود.

محمدبیگی با بیان اینکه در حوزه مواد اولیه دارو دست ما خیلی‌پر سات و این‌طور نیست که در همه دارو‌ها کمبود مواد اولیه داشته باشیم، افزود: با این حال متاسفانه همکاری‌های بین بخشی ضعیف است و به همین خاطر باید با پیگیری‌های بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت بهداشت و وزارت کار و نظارت بیشتر بر شرکت‌های تولید دارو مشکل دارو را برطرف کنیم.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.