در کشورهای مختلف دنیا، مردم غذاهایی را مصرف می‌کنند که حیوانی زنده در داخل آن وجود دارد.

باور می‌کنید یا نه، مردم کشور‌های مختلفی از اروپا گرفته تا آسیای جنوب شرقی، چنین غذا‌های تهوع‌آوری را مصرف می‌کنند. علت مصرف این غذا‌ها هر چه که باشد به هر حال آدم‌هایی هستند که این غذا‌ها را با لذت می‌خورند.

در ژاپن، خوردن هر نوع جانور دریایی زنده از میگو، اختاپوس و خرچنگ گرفته تا صدف خوراکی امری بسیار عادی است، اگر این غذا‌ها را سفارش دهید در کمتر از چند دقیقه بشقاب غذا در حالی‌که محتویات آن هنوز زنده و در حال حرکت هستند، روی میز مقابل شما قرار خواهد گرفت. «ایکی زوکوری» یک نوع غذای ژاپنی است که در گروه ساشامی‌ها قرار دارد و هنگام خوردن غذا محتویات آن باید زنده باشد بنابراین تازگی غذا یکی از اصول اصلی تهیه ایکی زوکوری است. 

پختن ایکی زوکوری نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد. آشپز برای تهیه این غذا ابتدا ضربه‌ای به سر ماهی می‌زند تا حیوان نیمه بیهوش شود و سپس شروع به پرکردن شکم آن با مواد مختلف می‌کند. ماهی ایکی زورکوری معمولا با لیمو خورده می‌شود. تا زمانی که غذا را سرمیز ببرند ماهی همچنان نیمه زنده است و زنده بودن ماهی تازگی غذا را نشان می‌دهد. 

پختن چنین غذایی، اعتراضات حامیان حقوق حیوانات را برانگیخته و تلاش برای منع تهیه آن همچنان ادامه دارد، اما با این وجود در بسیاری از رستوران‌های ژاپن، ماهی ایکی زوکوری تهیه می‌شود.

ماهی مرده وزنده

ماهی مرده وزنده

یکی دیگر از غذا‌های عجیب و غریب که با موجود زنده آماده می‌شود اگر چه خاستگاهی تایوانی دارد، اما امروزه بیشتر در چین دیده می‌شود. این غذا به نام «ماهی مرده و زنده» شهرت دارد و بعضی‌ها هم به آن ماهی «یینگ یانگ» می‌گویند. وقتی ماهی یینگ یانگ سرمیز غذا آورده می‌شود هنوز زنده است و سر آن تکان می‌خورد و این در حالیست که بدن ماهی سرخ شده و با سس مزه‌دار شده است. 

برای درست کردن این غذا، آشپز با پیچیدن یک حوله خیس به دور سر ماهی، بدن آن را در روغن می‌اندازد و سرخ کرده و بعد شروع به زدن ادویه‌های مختلف و سس‌های گوناگون به حیوان بیچاره می‌کند. این غذا یکی از غذا‌هایی به شمار می‌رود که به صورت پنهانی آماده می‌شود و حتی آشپز‌هایی که آن را تهیه می‌کنند هیچوقت نام و نشانی از خود نمی‌دهند، زیرا با تلاش‌هایی که حامیان حقوق حیوانات انجام داده‌اند سرو این غذا در بسیاری از نقاط جهان ممنوع اعلام شده است، اما با این وجود در بعضی از رستوران‌های چین، این غذا به صورت مخفیانه برای مشتری‌های خاص طبخ می‌شود.

میگو در ۳۰ ثانیه

میگو در ۳۰ ثانیه

میگوی آبکی یکی از غذا‌های چینی است که به ظالمانه‌ترین شکل ممکن طبخ می‌شود. این غذا یک نوع فست‌فود است که در ۳۰ ثانیه آماده خوردن می‌شود و جالب است بدانید که نام آن در ردیف غذا‌هایی قرار دارد که اکثر دانشگاهی‌ها علاقه‌مند به خوردن آن هستند. اکثرا میگو را در چین به صورت خام می‌خورند، اما گاهی اوقات آن را در آب داغ نیز می‌پزند.

البته در بعضی از دستور غذاها، میگو را پس از نیم پز کردن مزه‌دار می‌کنند تا خوردن آن راحت‌تر باشد، این درحالی است که پس از آماده کردن میگوی آبکی، جانور هنوز زنده است و دست و پاهایش در ظرف غذا تکان می‌خورد. هرچند بسیاری مدعی‌اند که این غذای خام و یا نیمه خام، بسیار خوشمزه است، اما ضرر‌های بسیاری برای بدن دارد و باعث بروز انگل‌های عفونی در بدن فرد می‌شود. البته غذایی در ژاپن به نام «اودوری ابی» تهیه می‌شود که در آن میگو‌های کوچک را با نوشیدنی‌های خاص سم‌زدایی می‌کنند و در حالی‌که هنوز میگو‌ها در ظرف زنده هستند و به این طرف و آن طرف می‌پرند و پا‌های خود را تکان می‌دهند آن‌ها را می‌خورند.

پنیر کرمو

پنیر کرمو

یکی از معروف‌ترین پنیر‌هایی که در منطقه ساردینای ایتالیا از شیر گوسفند تهیه می‌شود «کازو مارزو» نام دارد. این پنیر نرم است و برای تهیه آن باید اجازه دهند تا یک حشره آن را به مرحله خوردن برساند. این پنیر زمانی آماده خوردن است که داخل آن کرم‌های کوچک سفید رنگی به وجود می‌آید. بعد از تهیه پنیر از شیر گوسفند، یک نوع مگس با نشستن روی آن نزدیک به ۵۰۰ تخم در این پنیر می‌گذارد، وقتی لارو‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند شروع به خوردن پنیر می‌کنند.

لارو‌ها پنیری که می‌خورند را هضم می‌کنند و اسیدی که از هضم پنیر توسط لارو‌ها به وجود می‌آید باعث می‌شود تا بافت‌های چربی موجود در پنیر شکسته شده و پنیر حالتی نرم به خود بگیرد. مهم‌ترین اصل در خوردن کازو مارزو این است که وقتی لارو‌ها هنوز داخل پنیر هستند می‌بایست آن را خورد، زیرا اگر لارو‌ها داخل پنیر بمیرند پنیر خراب می‌شود و خوردن آن برای سلامتی خطرناک است. نکته جالب در این است که هنگام خوردن پنیر بهتر است فرد چشم‌های خود را محافظت کند، زیرا لارو‌ها با وجود کوچک بودن تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر می‌پرند و ممکن است به داخل چشم انسان بروند.

اختاپوس تکه‌تکه شده

اختاپوس تکه‌تکه شده

«ساناکجی» یک غذای کره‌ای است که در آن اختاپوس زنده را به قطعات کوچک تبدیل می‌کنند و پس از مزه‌دار کردن و اضافه کردن روغن کنجد و دانه کنجد به آن، سرمیز غذا می‌آورند. این غذا نزد آشپز‌های کره‌ای بسیار مشهور است، اما خوردن این غذا خطر بسیار بزرگی را در بردارد. اگر پا‌های بادکش‌دار اختاپوس هنگام خوردن خوب جویده نشود، پس از قورت دادن ممکن است به گلو بچسبد و باعث خفگی شود. دلیل چنین اتفاقی این است که پا‌های اختاپوس حتی پس از مردن و قطعه قطعه شدن جان دارد و حرکت می‌کند. با وجود همه این خطرات، ساناکجی یکی از غذا‌های پرطرفدار برای کره‌ای‌هاست و معمولا توریست‌ها علاقه زیادی به خوردن آن دارند.

برای تهیه این غذا، با یک ضربه به سر اختاپوس، جانور را می‌کشند و سپس شروع به قطعه قطعه کردن پا‌های بادکش‌دار حیوان آبزی می‌کنند و پس از مزه‌دار کردن، اختاپوس آماده خوردن است. نکته جالب در خوردن اختاپوس این است که پا‌های آن هنگام خوردن دائما حرکت می‌کنند و به این طرف و آن طرف می‌روند، به طوری که گاهی اوقات مشتری نمی‌تواند با هاشی- چوب‌های مخصوص خوردن غذا- تکه‌های پا را بردارد، اما با این وجود، طرفداران این غذا از دیدن چنین تصویری لذت می‌برند و با کمال میل آن را می‌خورند.

صدف‌های زنده در ظرف غذا

صدف‌های زنده در ظرف غذا

صدف خوراکی معمولا در لیست یکی از بهترین غذا‌های دریایی جای دارد و یکی از منابع مهم تامین مواد معدنی و ویتامین بدن در مناطق ساحلی هستند و غذای مشهوری در این مناطق به شمار می‌روند. اما با این وجود مصرف خام آن چندان توصیه نمی‌شود. معمولا صدف‌های خوراکی به صورت خام سرمیز غذا آورده می‌شوند و مشتری بسیاری دارند، اما این غذای پرطرفدار ممکن است باعث عفونت خونی در فرد شود. هر سال در آمریکا افراد زیادی به دلیل خوردن صدف خام دچار عفونت خونی می‌شوند و گفته می‌شود بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برای درمان آن‌ها هزینه می‌شود که البته بعضی از افرادی که این صدف‌ها را نوش جان کرده‌اند، جان خود را از دست می‌دهند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: غذا ، خام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابر
۰۱:۱۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
امیدوارم لقمه آخرشون باشه
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۲:۴۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
الهی آمین یا رب العالمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
خداوند انسان را آفریده ولی خوراک و سوخت اصلی انسان ها گیاهان است، اگر در زمانی که بنا بر دلایلی خارج از اراده انسان،گیاهان از بین بروند این قابلیت در در‌ون ما است که بتوانم از گوشت حیوانات استفاده کنیم و حتی اگر در تنگا باشیم مجاز هسنیم برای نجات خود گوشت مردار و حیوانات حرام گوشت را به شرطی که برای لذت نباشد استفاده کنیم. وقتی از خوراک اصلی خود غافل شویم بدن تحت فشار قرار میگیره و به انواع بیماری ها دچار میشویم بنابراین تا جایی که میشه باید از سوخت اصلی که گیاهان و ترجیحا خام گیاهخواری است استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
انسان
۱۵:۲۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
عجیب،،گاهی‌حتی‌غیرقابل‌باور،،و‌لی‌گاهی‌تصورش‌هم‌وحشتناک،،انسان این‌موجود‌باشعور گاهی چه‌کارهایی انجام‌نمی دهد،،واقعا،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالم بد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
بنظرم هم اینا چندشن هم کله پاچه خودمون.
Iran (Islamic Republic of)
ق
۲۲:۰۰ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
ماهم دست کمی ازشون نداریم چون خبر داشتیم حیوانات را زنده سرو میکنن ولی دریا خزر و خلیج فارس بهشون اجاره دادیم همشو جارو کردن بردن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۳۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
مواظب باشید الانم توی کشورمون دارن سگ و گربه و گراز به خوردمون میدن،مخصوصا این رستوران ها و فست فودها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
حالا به یه سری ها بگی مبخوان بگن وای چقدر اونا لاکچری هستن.
ولی قربون دین اسلام برم که یکی از بهترین دین هاست.
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۵:۴۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
اینم از هنر نمایی اشرف مخلوقات!دردنیایی که حیوان به حیوان رحم می‌کنه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
بااین سبک غذاهای مزخرف، اونوقت ابتکارات شون تعجب آوراست.
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۴:۳۸ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
حرفی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۵ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
حیوانن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
زیادسخت نگیرین .توهمین جنوب خودمون تمام مردم خرچنگ وصدف رو زنده تواب جوش میریزن بعد میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
این فرهنگی که میگی مال اسلام نیست
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۲۳:۰۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرت از خودت نگو....ما هم جنوبیم....اهواز....اصلا تو بازارهای معمولی نه خرچنگی نه اختاپوسی تو بازار نیس....کسی حتی نگاه هم نمیکنه....و کاملا بلدیم با ماهی قلیه و لابرنجی و .....درست کنیم...فقط ماهی و میگو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
درود خداوند بر آخرین فرستاده اش ، که با دینش طهارت و پاکی رو برای نسل بشر به ارمغان آورد . خدا را بی نهایت شکر که مسلمان زاده شدیم و در زیر سایه ی پاکی و حلال مادر و پدرمان زندگی میکنیم .خدایا شکرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
انوقت نوجوانهای ما جذب فرهنگ کره شدن تازگی
بخاطر چندخواننده و سریالهاشون!
Iran (Islamic Republic of)
داداش اون خواننده ها BTS ان
۰۱:۰۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
از رو اسمم معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
حالمون گرفته شد
Iran (Islamic Republic of)
برای ازادی....
۱۵:۰۱ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
ی نگا ب غذاهای خدمون بنداز بعد بیا بگو حالم گرفته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
15:31کدوم غذای ایرانی زنده خواریه؟؟
یه مدل ماهیه اونم اگر مریض بشی وچاره ای نباشه بعضیا میگن اشکالی نداره زنده بخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
من هلاکم برای کله پاچه ولی خیلی گران شده خدایا کمکم کن.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
خدالعنت کنه مردم‌آزاروحیوون‌آزارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
زنده خوری جانوران خشکی و دریایی نشان از خوی و ذات درا کولایی بعضی از ماجرا جویان می‌باشد که در کتب تاریخی به نفرت از آنان یاد شده یعنی درهیچ‌ دوره تاریخ مورد پسند نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
قیافه انسان را دارند اما از کفتار هم شقی ترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
اللهم صل علی محمدوال محمد و عجل فرجهم . بسم الله الرحمن الرحیم . السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین . سلام ‌تو را امام حسین حقوق من که بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستم . 2هفته ای تمام شود. آقای مرتضوی بترس از نفرین من که مظلوم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
خوش بحالت که تا دوهفته حقوق داری .
برای ما که به 4 روز هم نمی رسد .
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۳۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
عزیزمممم جانوران وحیوانهای زبون بسته رو چطوری دلشون میاد زنده یادرروغن داغ ودرآب داغ بندازن وبعدبدکن هیچ ناراحتی بخورن این آدمهاعجب جانورانی هستن که به هیچ موجودزنده ی دنیارحم نمیکنن واقعاً بکجا میرویم ؟؟؟؟؟!@@@
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
نه اینکه ما مرغو سرخ نمیکنیم نه اینکه کله پاچه نمیخوریم نه اینکه گوشت گوساله میخوریم فقط به فرهنگ دیگران نگا نکن ی نگاه به غذای خدمون کن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۷ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
جنابی که گفتی «... فقط به فرهنگ دیگران نگا نکن ی نگاه به غذای خدمون کن»

سعی میکنم با احترام باهات صحبت کنم. در فرهنگ ما، در کشور ما، و در دین ما حیوان قبل از طبخ کشته میشه! یک بار برای همیشه. اما در فرهنگ شرق که نمونه هاش رو اینجا دیدیم حیوان رو در فرایند طبخ و حتی بعد از اون، در هنگام خورده شدن هم زنده نگه میدارن!
به عنوان مثال غذای اول «ماهی مرده و زنده». توضیحاتش اومده که حوله خیس رو دور سرش میپیچن(دور آبشش هاش تا بتونه اکسیژن رو بگیره و زنده بمونه) و سپس بقیه بدنش رو توی روغن داغ میزارن تا سرخ بشه. و ماهی تمام اینها رو احساس میکنه و زجر میکشه! سرخ شدن استخوان ها و تمام اعضای بدنش رو احساس میکنه و در همون حال که زنده هست سر میز غذا حاضر میشه!
لطفا درک خودت رو بالا ببر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما زنده که نمی خوریم
Iran (Islamic Republic of)
فرزند ایران
۰۸:۳۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما مسلمانیم و موجوداتی که خدواند برای انسان ها حلال کرده رو ذبح شرعی می کنیم و بعد می پزیم و می خوریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
اینا احترامی به حقوق بشر ندارند میخوان به موجودات زنده دیگری داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
تو ایران میگن بیا غذا بخورتاسردنشده احتمالاتو این کشورها میگن بیابخور تا نمرده یا بیابخور تاغذادرنرفته!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
خدا ازشون نگذره چجوری دلشون میشه زنده زنده بخورن زبون بسته هارو .چندش اوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
خدا را شکر که مسلمان هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
خدا تقاص اون زبون بسته ها رو ازتون بگیره. لجن های چشم تنگ کوردل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
حناق بخورن بجای این زبون بسته ها امیدوارم تو گلوشون گیر کنه و بمیرن چقد خدا تاکید کرده که سوزاندن حیوانات اونم زنده زنده گناه بزرگه اما کو گوش شنوا
Netherlands
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
اینجام میگن برای یرقان باید ماهی رو زنده زنده گاز بزنن بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
عزیزم اون ماهی ها کوچیک و نهایت ۲سانتی هستند.قزل الا که نیستند زنده گاز بزنی.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۳:۱۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : در بیشتر کشورهای جهان که دین درست درمونی ندارن و یا کافر و شیطان پرست هستند هر آنچه موجود زنده روی کره زمین هست را می خورند حتی آدم خواری هم می کنند برای همین است که دین اسلام ناب محمدی ص کاملترین و با کیفیت‌ترین و استانداردترین و بهترین دین و آخرین دین خداوند جل جلاله هست برای هدایت کل بشریت روی کره زمین برای اینکه خیر دنیا و آخرت ببینند . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
ممنون بله
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۲۳:۱۰ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
سلام آقای محترم بله درست است اما هر چیزی را که به اسلام و دین دارد ربط نمی دهند این حیوانات بیچاره زنده زنده سرخ می‌شوند این ربطی به دین ندارد و ربط به حیوان دوستی و انسانیت دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اسلام انسانیت می آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاملا درست میفرمایید به حیوان دوستی و انسانیت ربط دارد اما همان انسانیت نیازی به راه و مسیر و حداقل قوانین، توضیحات ،راهنمایی و آگاهی دادن طبق یکسری دستورات دارد که به هرحال به دین و آیین مربوط می شود . نمی شود بصورت غریزی انسان بود و انسان وار رفتار داشت بلکه باید از جایی یه کسی آموزش دید .
حتی اگر غریزی کسی مهربان باشد یا بدذات باز کم و زیاد دارد و کیفیت اصلی اگر خواست باید آمورش ببینید .
موفق باشید .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۵۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
خوردن مغز میمون زنده در چین رو یادتون رفت
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۱۲:۰۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
حیوانات زبون بسته رو زنده زنده می‌پزند، آیا به این فکر کردن که اون حیوان درد میکشه در طول این فرآیند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی کارشان جلادی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
با این سبک غذای مزخرفشون اونوقت به کله پاچه ایرانی که با مهارت خاص تمیز و طبخ میشه میگن غذای چندش آور .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
مگه میشه جای تعجب داره