مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: وبا یا التور بیماری اسهالی و بومی بومی استان است که با فراهم شدن شرایط، شیوع پیدا می‌کند.

مهران معلم گفت: وبا یک بیماری بومی در خوزستان محسوب می‌شود که از سال‌های قبل شاهد شیوع آن بوده ایم و بیماری جدیدی برای استان ما به شمار نمی‌رود. 

او‌ می گوید: وقتی شرایط محیطی از نظر گرما و رطوبت مهیا شود و میزبان، عامل و محیط مستعد باشند، بروز و شیوع بیماری‌های اسهالی و به ویژه وبا دور از انتظار نیست.

معلم گفت: در سال‌های قبل نیز شاهد ابتلای افراد در خوزستان به بیماری التور بوده ایم باتلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های بهداشت و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوط، این بیماری مدیریت شد.

به گفتهرمدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان درحال حاضر در شرایطی هستیم که شرایط آب و هوایی برای شیوع وبا درحال مهیا شدن است.

به گفته او باید دستگاه‌های اجرایی متولی و هم استانی‌ها رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پیشگیرانه از ابتلا به التور را در دستور کار قرار دهند.

این مقام مسئول می‌گوید: مراکز بهداشت استان در نمونه گیری‌های میکروبی و کلرسنجی که به صورت روزانه انجام می‌دهند، وضعیت کیفیت و سلامت آب را رصد می‌کنند، البته گاهی اوقات مشکلی مشاهده می‌شود که با اقدام به موقع، اصلاح شبکه و جلوگیری از ورود آلودگی ثانویه به شبکه آبرسانی انجام می‌شود.

معلم گفت: درصورت وجود جوی‌ها و فاضلاب‌های سطحی، آهک پاشی و لایروبی که جزو وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، باید انجام شود و کارشناسان بهداشت محیط در کنار گروه‌های شهرداری و دهیاری‌ها در مناطق مختلف خوزستان این کار را رصد و ارزیابی می‌کنند.

به گفته او علاوه بر آب، غذا نیز در ابتلا به التور و بیماری‌های اسهالی نقش دارد.

او گفت: تاکید می‌شود مردم در خرید غذا به ویژه خوراکی‌های فسادپذیر از دستفروش‌ها و مراکز غیر مجاز دقت لازم را داشته باشند، زیرا فروشندگان آن‌ها از نظر سلامت جسمی مورد تایید نیستند، ضمن اینکه از مواد اولیه غیر استاندارد استفاده کرد و در فضای باز کار می‌کنند، بنابراین عوامل انتقال بیماری‌های اسهالی را به همراه دارند و باید از خرید این محصولات خودداری کرد.

برچسب ها: بیماری وبا ، شیوع وبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.