آبگیری کفه نمکی بردسکن با ایجاد دریاچه‌ای بزرگ در دل کویر باعث ایجاد جاذبه طبیعی بسیار زیبا شده است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن گفت: کفه نمکی با نام علمی پلایا از آثار طبیعی و بی نظیر در بردسکن است که از گذشته تا کنون به عنوان معدن نمک بهره‌برداری می‌شده‌است. پلایا در پست‌ترین منطقه حوز ه‌های آبریز تشکیل می‌شود و اغلب توسط نهشته‌های دریاچه‌ای و تناوب لایه‌های رس، سیلت و نمک پوشیده شده است.

حمیدرضا اقبالی افزود: کفه نمکی محصور بین شهرستان‌های بردسکن، خلیل اباد و بجستان بوده و همه ساله در زمان آبگیری مخزن دریاچه مساحتی حدود ۷۰۰۰ هکتار را در بر می گیرد و همین امرباعث جذب گردشگران زیادی از شهر‌های مجاور و سایر شهر‌های استان شده است تا از دیدن این پدیده نادردر دل کویر لذت ببرند.

وی گفت: از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این زیستگاه طبیعی، جلوه‌های زیبای بلور‌های نمک، تراکم ساختاری بلور‌های نمک بر روی شنزارها، ایجاد چاله‌های نمکی است که آن را در کشور و منطقه به یک زیستگاه منحصر به فرد تبدیل کرده‌است.

کفه نمکی بردسکن در سال ۱۳۹۲ به شماره ۱۵۷ به عنوان جاذبه طبیعی در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده و علاوه بر ظرفیت گردشگری، قابلیت اشتغالزایی را دارا دارد که می تواند به معیشت مردم منطقه به خصوص روستای رحمانیه کمک شایانی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.