معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل از مردم درخواست کرد مواردی را برای حفظ سلامت خود در زمان وقوع طوفان و گرد و خاک به کار گیرند.

جواد اکبری‌زاده   اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن ایان وقوع طوفان و گرد و خاک در شهرستان‌های منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان، از مردم درخواست داریم مواردی را برای حفظ سلامت خود و سایر اعضای خانواده به کار گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های تنفسی، آسم و بیماران قلبی و عروقی و ... هستند، ممکن است در زمان آلودگی هوا در اثر کاهش میزان اکسیژن تنفسی و تحریک مجاری هوایی دچار مشکل یا حمله‌های قلبی شوند.

وی ادامه داد: بر این اساس توصیه می‌شود تا حد ممکن در فضای باز و خارج از منزل قرار نگیرد. همچنین از تردد غیرضروری و حضور سالمندان، کودکان و افراد دارای مشکلات تنفسی و قلبی عروقی در فضای آزاد خودداری شود.

اکبری‌زاده اضافه کرد: جانبازان شیمیایی و بیماران تنفسی شدید به هیچ وجه در معرض هوای آلوده قرار نگیرند. در هنگام بروز پدیده ریزگرد‌ها در منزل بمانند، درب‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه داشته و از فعالیت غیرضروری در خارج از منزل اجتناب کرده و در صورت اجبار به فعالیت در هوای آزاد، ضمن به حداقل رساندن زمان مواجهه با این پدیده، حتماً از ماسک‌های مخصوص گرد و غبار که در داروخانه‌های سطح شهر موجود است استفاده کنند. در صورتی که به این نوع ماسک‌ها دسترسی ندارند یک قطعه دستمال مرطوب را جلوی دهان و بینی خود قرار دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: پرهیز از مصرف غذا‌های چرب، استفاده زیاد از مایعات و لبنیات کم چرب و شستشوی مکرر بینی و دهان و همچنین پوشش مناسب مواد غذایی آماده مصرف جهت جلوگیری و کاهش بروز عوارض ناشی از ریزگرد‌ها موثر هستند.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش میزان دید در هنگام بروز ریزگردها، لازم است از سفر‌های غیرضروری در این مواقع اجتناب شود و چنانچه بنا به ضرورت در جاده بوده و در حال رانندگی هستید، ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با دقت و با سرعت مناسب رانندگی کرده و در صورت لزوم تا برطرف شدن شرایط حاد، اتومبیل را در نقطه امن متوقف کنند؛ مصرف آب و سبزیجات را فراموش نکنید. آب به دفع مواد سمی از بدن کمک کرده و سبزیجات حاوی مواد مورد نیاز بدن برای بالا بردن قدرت ایمنی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار