مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی کشور با تاکید بر اهمیت داخلی سازی از تامین ۱۰۰ درصدی کود‌های کشاورزی داخلی تا سه سال آینده خبر داد.

حمید رسولی، مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت:افزایش تولید درحوزه‌ی نهاده‌های کشاورزی خاص کود‌های کشاورزی، کود‌های شیمیایی و غیر شیمیایی یکی از اقدامات اصلی است که می‌تواند در مهار تورم و ثبات قیمت‌ها نقش اساسی ایفا کند.

او ادامه داد:تا سال ۱۴۰۱ درچارچوب خودکفایی کود‌های کشاورزی در کشور، ۲۵ پروژه خودکفایی را در زمینه تولید کود‌های کشاورزی تعریف کردیم که خوشبختانه تاکنون ۱۷ پروژه به تولید رسیدند.

رسولی گفت: برهمین اساس امروز می‌توان خیلی مستند کارنامه‌ی عملکردی وزارت جهادکشاورزی را در بخش تولید کود‌های کشاورزی چنین اعلام کرد که، در سال ۱۴۰۱ از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزارتن کود‌های کشاورزی، کود‌های یارانه یی شامل کود‌های فسفاته، پتاسه، ازته و البته کود‌های غیرشیمیایی تامین و توزیع شده در بخش کشاورزی کشور، دقیقا سهم واردات تنها ۶/۱۰ درصد بوده است. یعنی نزدیک به ۹۰ درصد کود‌های کشاورزی یارانه‌ای تامین و توزیع شده، تولید داخل هستند.

او ادامه داد:ناگفته پیداست که کود‌های کشاورزی، یکی از موثرترین نهاده‌های کشاورزی است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی دارد و خوشبختانه علی رغم مشکلات بسیار در این مسیر، توانستیم سهم تولید داخلی را در سبد مصرفی یارانه‌ای کود کشاورزی کشور به ۹۰ درصد برسانیم و صرفا ۱۰ درصد مجموع کود‌های کشاورزی یارانه‌ای تامین وتوزیع شده از محل واردات است.

مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به روند رو به رشد تولید داخلی کود‌های کشاورزی در ایران گفت: این نکته نیز بسیار مهم است که در دهه ۸۰ معادله‌ی سهم تولید داخل و واردات کود‌های کشاورزی دقیقا برعکس بود. یعنی، در ابتدای سال‌های دهه ۸۰ تقریبا ۹۰ درصد کود‌های کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شد و ظرفیت تولید داخلی کود‌های کشاورزی در ایران تقریبا ۱۰ درصد مقدار تامین و تدارک سالانه بود.

رسولی  با اشاره به روند اجرای برنامه خودکفائی در این زمینه گفت: برنامه این است که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید داخل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و طبق برنامه یی که تعریف کرده ایم طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کود‌های کشاورزی از تولید داخلی تامین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم.

او  با اشاره به سرمایه گذاری‌های انجام شده و سنوات گذشته برای تولید کود‌های کشاورزی گفت: البته، خوشبختانه در حال حاضر کشور در بعضی از کود‌های کشاورزی نظیر کود اوره – که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه تنها وارد کننده نیست  بلکه از صادرکنندگان بزرگ منطقه است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در زمینه وضعیت تولید و مصرف کود‌های میکرو در کشور گفت: چنانچه در سنوات گذشته نیز در برنامه ابلاغی تامین و توزیع کود‌های یارانه‌ای آمده بود، امسال نیز طبق برنامه بخشی از فعالیت‌های تامین وتوزیع کود‌های کشاورزی به کود‌های میکرو اختصاص دارد. البته با اینکه بخشی از مواد اولیه برخی کود‌های میکرو از خارج وارد می‌شود، اما بخش قابل توجهی از منابع اولیه تولید این نوع کود‌ها از محل منابع داخلی در اختیار بخش خصوصی تامین شده و به این ترتیب میتوان گفت که عملا این کود‌ها ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند.

عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در انتها با تاکید بر اهمیت داخلی سازی تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد مصرف بخش کشاورزی کشور گفت: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کود‌های کشاورزی و نهایتا محصولات کشاورزی بسیار مهم و موثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار