به زودی، پایان بازسازی و مرمت بقعه امامزاده حسین (ع)

رئیس اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت:مراحل بازسازی و مرمت تا اواخر خرداد ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

 سعید رحیمی، رئیس اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: پیرو تفاهم نامه منعقده بین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۹۹ درخصوص عملیات احیاء و مرمت آستان مقدس امامزاده حسین (ع)، نسبت به تشکیل و مستقر نمودن دفتر فنی با حضور و نظارت مستقیم مهندسین فنی و کارشناسان ادارات کل اوقاف و میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین اقدام و مراتب از محل اعتبارات آستان مقدس نسبت به استفاده از کلیه تجهزات و ملزومات، تشکیل و مستقر نمودن دفتر فنی با حضور و نظارت مستقیم مهندسین فنی و کارشناسان اداره کل اوقاف و میراث فرهنگی استان قزوین در محل امامزاده حسین (ع) اقدام گردید.

وی گفت: در این دفتر فنی مستقر در محل امامزاده حسین (ع)، تمامی عملیات احیا و مرمت، از تابستان سال ۱۳۹۹ در سه فاز عملیاتی و با نظارت مستقیم اداره کل میراث فرهنگی شروع به فعالیت عمرانی و مرمت کرد.

رحیمی اظهار کرد: فاز یک این عملیات مربوط به تجهیز کارگاه و برداشت کاشی‌های فرسوده، آجر‌ها و بافت‌های فرسوده و سبک سازی بام امامزاده بود که نسبت سال‌های گذشته، سبک سازی به این عملیات اضافه شد. فاز دوم عملیات شامل آواربرداری کف داخل تربت خانه به جهت بازسازی و مرمت سرداب و تربت خانه و مرمت و بازسازی پشت بام و احداث بام سازی بود.

رئیس اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به فاز سوم عملیات بازسازی و مرمت امامزاده حسین (ع) عنوان کرد: این فاز در سه مرحله شامل؛ احداث تربت خانه و سرداب اعم از پی ریزی و شناژ بندی و احداث کلاف کشی و بدنه سازی آجری و احداث تزئینات داخل آن (اعم از مقرنس، اجرای ازاره گره بندی کاشی و بند‌ها و آجر و احداث گره بندی کاشی، احداث گچ بری ها، اجرای تذهیب بر روی دیوار‌ها و سیستم تاسیسات مکانیکال و الکتریکال و کف سازی می‌باشد.

وی افزود: مرحله دوم از فاز سوم عملیات شامل؛ شروع مرمت و بازسازی کاشی کاری گنبد به همراه استحکام بخشی کل گنبد، مرمت و بازسازی کل ستاوند با کلاف کشی اعم از کلاف کشی چوبی و تخته کوبی، احداث شیروانی و تعویض برخی تیر‌های چوبی اصلی و فرعی بوده و مرحله سوم این عملیات شامل مرمت کاشی کاری‌های معرق و معقلی در کل بدنه بنا به همره بندکشی کل بنا، اقداماتی بوده که تا امروز انجام شده است.

رئیس اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اعتبارات عملیات بازسازی و مرمت امامزاده حسین (ع) تصریح کرد: کلیه هزینه‌های صورت گرفته از محل اعتبارات و نذورات بقعه و موقوفات آستان مقدس بوده و تا کنون بالغ بر ۴ میلیارد تومان پرداخت گردیده است.

رحیمی با اشاره به همکاری خوب میراث فرهنگی استان با اداره کل اوقاف جهت بازسازی و مرمت بنای امامزاده حسین (ع) گفت: کلیه مراحل بازسازی و مرمت تا اواخر خرداد ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار