رییس واحد تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شاهرود گفت: سومین «باغ مادری» درختان دانه‌دار و هسته‌دار کشور در شاهرود به عنوان حلقه زنجیره تولید نهال گواهی‌شده ایجاد شد.

«باغ‌های مادری» به منظور تولید نهال‌هایی عاری از ویروس، سالم و دارای اصالت ایجاد می‌شوند و در فرآیند تولید نهال گواهی شده از جایگاه مهمی برخوردارند. در این باغ‌ها تولید و تامین اندام‌های تکثیری از رقم‌های تجاری که درختان آن از لحاظ اصالت ژنتیکی مشخص و در برابر بیماری‌های ویروسی، شبه ویروسی و فایتوپلاسمایی شناخته شده‌اند انجام می‌شود.

مواد گیاهی لازم برای ایجاد «باغ مادری» از هسته‌های اولیه رقم تحت نظارت مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تهیه می‌شوند.

رییس واحد تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شاهرود روز دوشنبه درباره ایجاد «باغ مادری» گفت: آلودگی و بیماری در این باغ‌ها در حد صفر است و پایه‌های این درختان که شامل میوه‌های وارداتی و داخلی است به منظور تولید نهال مرغوب جداسازی می‌شوند.

ملیحه راحتی تاکید کرد: «باغ‌های مادری» اندام‌های تکثیری سالم و اصیل را برای نهالستان‌ها تولید می‌کنند و این باغ‌ها یکی از حلقه‌های زنجیره تولید نهال گواهی‌شده هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.