پخت انواع شیرینی و غذا‌های محلی،پوشیدن لباس نو و کنار گذاشتن سرروزه (فطریه) پیش از نماز عید از جمله آداب و رسوم هرمزگانی‌ها در روز عید فطر است.

عید فطر روز اول ماه شوال و از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. در روایات این روز برای کسانی که روزه آن‌ها در ماه رمضان پذیرفته شده، روز عید و پاداش معرفی شده است. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

ساکنان شهر‌ها، روستا‌ها و جزایر استان هرمزگان نیز همانند مردم سایر نقاط کشور پس از یک ماه روزه داری، در روز عید فطر ابتدا نماز عید را اقامه می کنند و سپس به زیارت اهل قبور می‌روند و برای شادی روح درگذشتگان فاتحه می‌خوانند.

 

اقامه نماز عید فطر در هرمزگان

اقامه نماز عید فطر در هرمزگان

یکی از سنت‌های حسنه مردم در روز عید فطر، پرداخت فطریه و در اصطلاح محلی (سر روزه) است که پیش از اقامه نماز عید فطر آن را کنار می‌گذارند تا به افراد فقیر و نیازمند بدهند.

در روز عید فطر مردم این دیار برای عرض تبریک به خانه‌های هم می‌روند و با صبحانه عید شامل چای، انواع شیرینی‌های محلی، برنج و گوشت پذیرایی می‌شوند.

خوردن مقداری گوشت یا حلیم در روز عید مرسوم است.

آداب و رسوم مردم هرمزگان در روز عید فطر

مردم استان هرمزگان بر این باورند که غذای روز عید فطر برای کسانی که روزه بوده اند یک مزه خاصی دارد که روزه خواران هرگز طعم آن را نخواهند چشید.

برخی از مردم استان هرمزگان در این روز لباس نو می‌پوشند. مردم در این روز با پوشیدن بهترین لباس های خود  به جشن و شادی می پردازند.

ساکنان بلوچ و اهل سنت هرمزگان عید فطر را مهم‌تر از اعیاد دیگر می‌دانند، به گونه‌ای که تا ۳ روز پس از آن به هم تبریک و شادباش می‌گویند و بعضی از مردان و زنان سنی به مدت ۶ روز پس از عید فطر روزه می‌گیرند.

در روز عید فطر برخی از افراد که با هم قهر هستند،کدورت ها را کنار می گذارند و با یکدیگر آشتی می کنند.

در این روز مراسم  مختلفی هم در امامزاده ها و بقاع متبرکه استان هرمزگان برگزار می شود.

 

برچسب ها: عید فطر ، ماه رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.