رئیس سازمان نوسازی مدارس مولدسازی املاک مازاد، مسئولیت اجتماعی، جلب حمایت و مشارکت های بین المللی را سه راه حل جبران کمبود فضاهای آموزشی استان تهران دانست.

حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس در نشست مشترک شورای معاونان اداره کل و مدیران مناطق شهرستان‌های استان تهران گفت: برگزاری این جلسات مشترک موجب شناخت بهتر مسائل و چاره جویی برای ارائه بهترین راه حل‌ها خواهد بود.

وی به تاکید مقام معظم رهبری بر پیگیری کار‌های نیمه تمام و وعده‌ها در جلسه اخیر با کارگزاران نظام اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور نیز به دولتمردان توصیه داشته اند ۸۰ درصد تمرکز و تلاش صرف کار‌ها و موضوعات باقیمانده و در حال اجرا شود و ۲۰ درصد به شروع طرح‌ها و ایده‌های جدید اختصاص یابد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه در استان تهران با مسائل عدیده‌ای درحوزه فضا‌های آموزشی مواجه ایم، گفت: تلاش مضاعفی برای این منظور درحال انجام است و نمونه آن طرح‌های در دست احداث در شهرستان بهارستان است که بناداریم با روش‌های جدید ساخت و صنعتی سازی در کمترین زمان ممکن ۱۰ فضای آموزشی را تحویل دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۰۹ هزار کلاس درس در کشور نیازمند بازسازی و یا مقاوم سازی می‌باشد، اظهار داشت: در پیوست یک قانون بودجه، اعتبارات مدرسه سازی ۷ هزار میلیارد تومان است در حالیکه طبق برآورد‌ها در حال حاضر برای حل مسائل فضای آموزشی، ۲۳۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که با روند کنونی بسیار زمان بر است.

خان محمدی اضافه کرد: تحریم‌های ظالمانه که موجب کاهش درآمد‌های دولت شده است و با این اعتبارات نمی‌توان مشکلات را حل کرد، چالش‌هایی را در مدرسه سازی به وجود آورده است، البته می‌بایست اثرات این تحریم‌های ظالمانه در حق آموزش کودکان را از سازمان‌های بین المللی و مراجع حقوقی پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک راه برای جبران کمبودها، اعتبارات قانون مولدسازی است که از ابتکارات دولت و مصوبه سران قوا به حساب می‌آید، و در بخش املاک مازاد آموزش و پرورش تمام عواید آن صرف مدرسه سازی شده و به سقف اعتبارات افزوده می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس تصریح کرد: مدیران آموزش و پرورش با معرفی املاک مازاد کمک کنند تا بتوانیم هر چه زودتر این طرح را اجرایی کنیم و به جریان مدرسه سازی سرعت ببخشیم.

وی ادامه داد: این فرصت قانونی دوساله است و اولویت تکمیل پروژه‌های خیرین در همان محل هاست و از ویژگی دیگر این قانون ارزش افزایی و ارزش گذاری ملک و بازگشت صد در صدی و بلافاصله مبالغ مربوط جهت مدرسه سازی است.

معاون وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه باتوجه به میزان وصول درآمد‌های مالیاتی در استان تهران بحث مسئولیت اجتماعی ظرفیت بالقوه خوبی برای مدرسه سازی است، بر مسئولیت انبوه سازان در تامین فضا‌های آموزشی در شهرک‌های احداثی تاکید کرد و خواستار پیگیری جدی این موضوع شد.

وی با اشاره به تعداد بالای دانش آموزان اتباع کشور‌های همسایه ابراز کرد: تلاش‌هایی برای جلب حمایت کشور‌های دیگر و نهادها، سازمان‌های بین المللی و مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان در تامین زیرساخت‌های آموزشی انجام شده و اخیرا تفاهم نامه‌ای نیز با کشور قطر منعقد شد.

خان محمدی همچنین پیشنهاد داد: برای فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی مدارس نیز می‌توان از ظرفیت‌های شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و... استفاده کرد و طرح‌هایی از جمله ساخت، بهره برداری و واگذاری (bot) نیز می‌تواند کمک کار آموزش و پرورش و مدرسه باشد.

در ابتدای این جلسه مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و عباس زارع مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران نیز گزارشی از وضعیت زیر ساخت‌ها و شاخص‌های آموزشی ارائه داده و مدیران آموزش و پرورش مناطق جواد آباد و ملارد و معاون آموزش متوسطه استان چالش‌های استان در خصوص وضعیت فضا‌ها و تجهیزات آموزشی بیان کردند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار