پرویز اذکایی نویسنده و پژوهشگر برجسته تاریخ در همدان که کتابخانه شخصی خود شامل ۷ هزارو ۵۰۰ جلد کتاب و منزل شخصی خود را وقف عام کرده است، امروز به خاک سپرده می‌شود.

مراسم خاکسپاری زنده یاد پرویز اذکایی امروز ۲۷ فروردین ساعت ۱۰ صبح در باغ بهشت همدان برگزار می‌شود. 

مراسم یادبود این پژوهشگر همدانی نیز ساعت ۲۰:۳۰ امروز در هتل امیران واقع در بلوار بعثت برگزار می‌شود.

«پرویز اذکایی» نویسنده و پژوهشگر برجسته تاریخ روز ۲۵ فروردین بر اثر بیماری در بیمارستان بوعلی درگذشت.

پرویزاذکایی مشهور به «سپیتمان» سال ۱۳۱۸ در همدان متولد شد. تحصیلات خود را در مدرسه آلیانس و دبیرستان پهلوی همدان گذراند و در سال ١٣٤٨ در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در یکی از دبیرستان‌های تهران به تدریس تاریخ و ادبیات پرداخت.

اذکایی در سال ١٣٥٤برای یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و پس از بازگشت در دانشگاه بوعلی سینا همدان مشغول به کار شد. بیش از ۴۰۰ عنوان اثر او چاپ شده، که عبارت از ۴۰ کتاب و ۷۰ رساله علمی و گفتار‌هایی در دائرةالمعارف‌ها و نشریات معتبر است.

شهرت دکتر پرویز اذکایی بیشتر به سبب نوشته‌هایی است که درباره همدان دارد. «همدان‌نامه» یا بیست گفتار دربارۀ مادستان، «ماتیکان عین القضات همدانی»، «باباطاهرنامه»، «تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» تنها گوشه‌ای از کار‌های ارزشمندی است که این مورخ همدانی به رشته تحریر درآورده است.

دکتر اذکایی در دی ماه ١٣٩٥ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد که شامل هفت هزارو پانصد جلد کتاب نفیس و بیش از شش هزار جلد مجله علمی و فرهنگی است و هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

پس از اهدای این گنجینه علمی، پرویز اذکایی خانه مسکونی‌اش در محله شکریه را نیز وقف کرد تا به عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده همگان قرار گیرد.

برچسب ها: نویسنده ، تشییع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
روحش شاد.
آخرین اخبار