جواد نصیری مدیر روابط عمومی سی امین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، درباره فعالیتهای معاونت رسانه و ارتباطات و زیر مجموعه آن با ستاد خبری نمایشگاه به گفتگو پرداخت. نصیری، مجموعه فعالیتهای حوزه رسانه، ارتباطات، فضای مجازی، تبلیغات، اطلاع رسانی، ستاد خبری و روابط عمومی را زیر مجموعه معاونت رسانه و ارتباطات عنوان کرد و گفت: محمدحسین محمدزاده مسئول این معاونت است و من هم در حوزه فعالیتهای مربوط به رسانه و روابط عمومی کمک میکنم.
استقبال بالای مردم از نمایشگاه نشاندهنده موفقیت کارهای رسانهای است
وی تجمیع فعالیتهای مربوط به رسانه را علت به وجود آمدن مدیریت متمرکز در نمایشگاه دانست و افزود: استقبال خوبی که توسط مردم صورت گرفت، نشان میدهد که مجموعه گزارشاتی که پخش شد با موفقیت همراه بوده است.
نصیری اولین گزاره برای فعالیت موفق رسانه را توجه و استقبال مردم از نمایشگاه بیان کرد و گفت: مردم به جای جای شبستان و محوطههای باز توجه و جمعیت غیرقابل تصوری حضور پیدا کردند.
بیش از ۵۰ پوستر برای نمایشگاه طراحی و منتشر شد
وی درباره رویکرد امسال نمایشگاه بینالمللی قرآن تشریح کرد: ما امسال با ۳ رویکرد خانواده، بانوان و توجه فرزندان به امر قرآن ورود کردیم، همچنین درباره این موضوعات پوستر و تیزر طراحی و تولید کردیم.
نصیری طراحی پوسترها را مفهومی و براساس آیات قرآن عنوان کرد و افزود: در مجموع ما بیش از ۵۰ پوستر برای نمایشگاه طراحی و منتشر کردیم، ۱۰ پوستر اصلی و ۲۰ پوستر مربوط به شهدا با شعار نمایشگاه به عنوان میخوانمت، طراحی کردیم و همچنین ۳۰ پوستر بر اساس ۳۰ آیه از قرآن کریم با توجه به شعار طراحی و در فضای رسانه ملی و مجازی منتشر شد.
اطلاعرسانی گشترده رسانه ملی از نمایشگاه قرآن
وی به بحث توجه به خانواده اشاره کرد و گفت: خبرنگاران و فعالان رسانه در نمایشگاه به موضوع رویکرد خانواده هدایت میشدند و اطلاع رسانی میکردند و خدا را شکر با توجه به برون داد نمایشگاه ما در این امر موفق بودیم.
نصیری افزود: در فضای دیگر، رسانه ملی همکاری فوق العاده خوبی با نمایشگاه داشت به خصوص در بخشهای مختلف خبری که دوستان ما در خبرگزاری صدا و سیما بارها تقریباً هرشب تیمهای مختلف در نمایشگاه حاضر بودند. همچنین از بخشهای مختلف گزارش تهیه و در بخشهای خبری متنوع در شبکههای مختلف پخش میکردند.
پخش زنده نمایشگاه قرآن در تلوبیون
وی درباره فعالیت دیگر رسانهها گفت: در کنار آن شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن فعالیت روزانه خود را به صورت پخش زنده یک الی دو ساعت داشتند، که بسیار خوب و مورد توجه بود. همچنین هرشب با مهمانهایی از بخشهای مختلف نمایشگاه به گفتگو میپرداختند.
نصیری افزود: در ستاد معاونت رسانه و ارتباطات، شبکهای را تحت عنوان (نما قرآن) در تلوبیون راه اندازی کردیم که به صورت پخش زنده ۸ ساعته از ساعت ۱۷ تا ۲۴ و دوبار هم با بازپخش به صورت ۲۴ ساعته برنامهها و بخشهای مختلف نمایشگاه را پوشش داده است.
فعالیت گسترده رسانهای در فضای مجازی
وی از تنوع خوبی که امسال در فضای مجازی رخ داد خبر داد و گفت: در فضای مجازی هم امشب یک تنوعی خوبی اتفاق افتاد در شبکههای اجتماعی داخلی مثل ایتا، بله، روبیکا، سروش و همین طور در شبکههای اجتماعی خارجی مثل اینستاگرام، تلگرام و توئیتر فضای بسیار جدی راجع به نمایشگاه ایجاد و هشتگسازی شد و مردم به تولید محتوا درباره نمایشگاه دعوت شدند.
نصیری افزود: همچنین محتواهایی از بخشهای مختلف توسط یک تیم خبره و بسیار حرفهای تهیه و تولید میشد و در فضاهای مختلف بازنشر پیدا میکرد.
وی در پایان از رسانههای مختلفی همچون خبرگزاری ایکنا و شبستان، حوزه، رادیو قرآن و شبکه قرآن یاد کرد و گفت: امسال ستاد خبری نمایشگاه قرآن یک تیم حرفهای و توانمند بود که تولیدات بسیاری خوبی داشت و این تولیدات هم در رسانههای مختلف بازنشر میشد. از سوی دیگر حضور رسانهها در نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی بود و راهنمایی خوبی ایجاد شد، ما دیگر رسانهها را دعوت و پاویون رسانهها را ایجاد کردیم، که هرکدام را در زمان حضور داخل نمایشگاه، در فضای افطار و استراحت میتوانستیم میزبانی کنیم.
یادآور میشود سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روز جمعه ۲۵ فروردینماه به کار خود پایان داد.