آثار چوبی مازندران برای نخستین بار در کشور، به شیوه گاهشناسی قدمت‌نکاری شد.

صادق برزگر مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه برای اولین در کشور قدمت نگاری آثار تاریخی چوبی در استان انجام شد، گفت: قدمت‌نگاری آثار تاریخی با استفاده از علم گاهشناسی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی مازندران، دانشگاه تهران و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور در سقانفار‌های شهرستان قائمشهر انجام شد.

او با بیان اینکه علم گاهشناسی از طریق مطالعه قدمت از روی حلقه سالیانه درخت انجام می‌شود، افزود: درختان زنده هرساله حلقه‌هایی را در محیط خود در زمان رشد سالانه ایجاد می‌کند که این حلقه‌ها بسته به شرایط اقلیمی و نوع گونه چوبی اندازه‌های متفاوتی دارند که به آن‌ها حلقه‌های سالیانه رشد درخت گفته می‌شود.

برزگر گفت: در این گاهشناسی از دو روش نمونه برداری مته رویش سنج و عکس برداری image j استفاده شده است و پس از اندازه‌گیری حلقه‌های رشد سالیانه با کمک کرونولوژی مرجع ۳۴۰ ساله بلوط لوه گرگان قدمت نگاری شد.

او افزود: تاکنون هر گونه قدمت نگاری آثار چوبی در خارج از کشور و با استفاده از کربن۱۴ انجام می‌شد که تلرانس دقت حدودا ۴۰ساله دارد در حالی که گاهشناسی دارای تلرانس دقت یک ساله است که نشان از دقت بالای گاهشناسی نسبت به کربن ۱۴ دارد.

برزگر گفت: در حال حاضر گاهشناسی بر روی پنج سقانفار چوبی شهرستان قائم شهر وسطی کلا، سیدابوصالح، ریکنده، آهنگرکلای بیشه سر و ریکنده و قادیکلای بزرگ به همراه گونه شناسی چوب‌های به کار رفته در آن‌ها انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.