معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: هزینه‌کرد به‌موقع و صحیح وجوهات شرعی از جمله زکات فطریه براساس حکم مراجع ضروری است.

طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در نشست شورای زکات فطریه استان گفت: هزینه‌کرد زکات فطریه در امور عمرانی براساس فتوا‌های موجود ممنوع بوده و باید به مردم و موسسات خیریه اطلاع‌رسانی شود.

او افزود: هماهنگی کامل موسسات خیریه با دبیرخانه شورای زکات در شهرستان‌ها و مرکز استان ضروری است.

طالبی با اشاره به سوءاستفاده‌های احتمالی که ممکن است در زمینه جمع‌آوری زکات انجام شود ادامه داد: برخی افراد به صورت مجازی، زکات جمع‌آوری می‌کنند و معلوم نیست که در جای خود مصرف می‌شود یا خیر، لذا نیاز است این موضوع به شکل صحیح مدیریت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: ارائه گزارشی از میزان درآمد و هزینه‌کرد‌های موسسات خیریه براساس قوانین موجود لازم است که باید به دبیرخانه شورای زکات استان ارسال شود.

او تصریح کرد: صندوق‌های جمع‌آوری زکات با برچسب مخصوص باید از دبیرخانه شورای زکات تهیه شود و سپس در معرض عموم قرار گیرد.

طالبی بر رصد اطلاعاتی جمع‌آوری زکات در استان تأکید کرد و گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که وجود دارد نیاز است دستگاه‌های ذیربط به ویژه پلیس فتا برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و اعلام شماره کارت یا شماره حساب افراد نهایت اهتمام را داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تأکید به نظارت بر هزینه‌کرد درست وجوهات شرعی افزود: نصب نشان ستاد زکات اهمیت دارد و باید روی تمامی صندق‌های جمع‌آوری زکات فطریه به عنوان مجوز جمع‌آوری مشخص شود همچنین مبالغ جمع‌آوری شده به تفکیک زکات عام و سادات، کفاره عمد و غیرعمد باشد.

او با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری حداقل زکات ۵۰ درصد جمعیت روزه‌دار خراسان جنوبی اظهار کرد: مبالغ جمع‌آوری شده نسبت به جمعیت روزه‌دار استان در سال‌های گذشته پایین بوده و نیاز است امسال برنامه‌ریزی لازم برای افزایش این مبالغ انجام شود.

براساس فتاوای مراجع تقلید، زکات فطره بر همه کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریبا سه کیلوگرم) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو، خرما، برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را بدهد نیز کافی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.