کارشناس بازار سرمایه گفت: یک بخش دیگر جذابیت قرارداد‌های آتی این است که این قرارداد‌ها اهرم‌های معاملاتی دارد و نیاز نیست افراد تمام هزینه را در همان لحظه بپردازند.

آقای مهدی بیات منش گفت: قرداد‌های آتی، شمش طلا یک ابزار مالی است که این امکان را فراهم ساخته که بازار مشتقه بتواند کامل‌تر شود. بر مبنای قرار داد‌های آتی ابزار‌های دیگر نیز تکامل بیشتری پیدا می‌کنند.

به گفته این کارشناس، در کل قرار داد آتی یعنی افراد کالایی را به قیمت معین در زمان حال خریداری کنند، ولی تحویل کالا و تسویه آن در آینده باشد و هر دو سمت یعنی خریدار و فروشنده متعهد شونو به تحویل و دریافت کالا شوند.

او می‌گوید: کسی که نیاز به خرید طلا در آینده دارد می‌تواند از این قرار داد و مزیت‌های آن استفاده کنند شفافیت‌های مالیاتی، کارمزد‌های بسیار پایین، دو طرفه بودن بازار و پوشش ریسک از جمله ویژگی و مزیت‌های قرارداد‌های آتی هستند.

او در خصوص راه اندازی بازار قراداد آتی شمش طلا در ادامه گفت: ابتدا مشتری به وبسایت معرفی شده توسط کارگزاری‌هایی که امکان صدور کدآتی کالا دارند مراجعه می‌نمایند و نسبت به تکمیل فرم الکترونیک اقدام می‌کنند. سپس مدیر بخش آتی کالا در کارگزاری فرم‌های فیزیکی راجهت تکمیل برای مشتری ارسال می‌نماید بعد کد آتی کالا توسط شرکت بورس کالا صادر و مشتری می‌تواند به صورت آنلاین در حدود ساعتی مشخص معامله نماید.

او می‌گوید: اما نکته دیگری که در خصوص قرارداد‌های آتی باید به آن اشاره کرد، بحث اهرم معاملاتی است یک بخش دیگر جذابیت قرارداد‌های آتی این است که این قرارداد‌ها اهرم‌های معاملاتی دارد و نیاز نیست افراد تمام هزینه را در همان لحظه بپردازند.

به گفته او، به عبارتی اهرم به زبان ساده به معنای آن است که افراد با پول کمتر امکان سرمایه گذاری بیشتر و حتی چندبرابری را پیدا می‌کنند و برای محاسبه آن، کافی است ارزش قرارداد را تقسیم‌بر وجه تضمین اولیه قرارداد‌ها کنند. برای مثال اهرم مالی در قرارداد‌های آتی شمش طلا که روز گذشته در بورس کالای ایران راه اندازی شد نزدیک ۴ است. به این معنا که با ۹۰۰ هزار تومان می‌توان یک قرارداد آتی یک گرمی شمش طلا که هر گرم شمش طلا حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، منعقد کرد پس با پول کمتر می‌توان در ارقام بالاتری سرمایه گذاری کرد که به این ترتیب سود و زیان نیز حدودا ۴ برابر خواهد بود.

بیات منش در نهایت گفت: خوشبختانه ترکیب معاملات اختیار معامله و آتی امکان خودبیمه گری فعال بازار را فراهم می‌نماید که البته باتوجه کم اطلاع بودن مردم تعداد بازیگران اندک است و هنوز به بلوغ از نظر نقدشوندگی کافی بازار نرسیده است. ولی درصورت داشتن دانش و اطلاع کافی این بازار درحال حاضر باتوجه به ویژگی اهرمی آن، بخش مهمی در بازار سرمایه محسوب خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار