دانشمندان چینی در حال توسعه راکتوری ویژه هستند که به خورشید مصنوعی شهرت دارد.

گزارش‌های رسمی مقامات چینی نشان می‌دهد؛ ابر رسانای پیشرفته آزمایشی EAST یا خورشید مصنوعی چینی، به مرحله پلاسمای محصور بالا در حالت پایدار به مدت ۴۰۳ ثانیه دست یافت که گامی کلیدی به سوی توسعه یک راکتور همجوشی است.

این موفقیت که پس از ۱۲۰ هزار شلیک به دست آمد، رکورد جهانی ۱۰۱ ثانیه‌ای را که توسط EAST در سال ۲۰۱۷ ثبت شده بود، بسیار بهبود بخشید.

هدف نهایی خورشید مصنوعی چین، واقع در مؤسسه فیزیک پلاسما این کشور که تحت نظارت آکادمی علوم چین قرار دارد، ایجاد همجوشی هسته‌ای مانند خورشید با استفاده از مواد موجود در دریا برای ارائه یک جریان ثابت از انرژی پاک است. این راکتور در منطفه هفی واقع شده است.

ناظر این پروژه، گفت: اهمیت اصلی این پیشرفت در حالت محصور شدن بالا نهفته است. دما و چگالی ذرات در طول عملیات پلاسمای محصور بالا به میزان زیادی افزایش یافته است که این امر پایه محکمی برای بهبود راندمان تولید برق نیروگاه‌های همجوشی آینده و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌کند.

برخلاف سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی که عرضه محدودی داشته و تأثیرات زیست محیطی زیادی دارند، خورشید مصنوعی به مواد خامی نیاز دارد که تقریباً نامحدود است. انرژی همجوشی ایمن‌تر و تمیزتر در نظر گرفته می‌شود و بنابراین انرژی نهایی ایده آل برای آینده بشریت است.

 پروژه خورشید مصنوعی یک راکتور طراحی و توسعه یافته توسط چین به شمار می‌رود که از زمان بهره برداری از آن در سال ۲۰۰۶ یک سکوی آزمایشی باز برای دانشمندان چینی و بین المللی برای انجام آزمایش‌ها و تحقیقات مرتبط با همجوشی محسوب می‌شود.

در حال حاضر، طراحی مهندسی راکتور آزمایشی مهندسی همجوشی آینده چین CFETR که به عنوان نسل بعدی خورشید مصنوعی شناخته می‌شود، با هدف ساخت اولین راکتور نمایشی همجوشی در جهان تکمیل شده است.

منبع: انگلیش نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار