یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. میزان زکات فطریه ۱۴۰۲ در گزارش زیر آمده است.

یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند.

زکات فطره را چه زمانی باید پرداخت؟

وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت، یعنی دسترسی نداشت یا امکان پرداختن نبود لااقل جدا کند و کنار بگذارد تا بعداً ادا کند.

ما به ازای ریالی زکات فطره چگونه تعیین می‌شود؟

زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و امثال این‌ها است که اگر معادل پولی آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد.

با توجه به این که روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می‌کنیم؛ به رسم هر ساله و در آستانه عید سعید فطر، مراجع تقلید، میزان زکات فطریه امسال را اعلام کردند.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای قوت قالب برنج و گندم اعلام شد.

مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است.

ضمناً مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است.

 مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی آیت الله سیستانی

از آن جا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی آیت الله جوادی آملی

مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آن‌ها و یا معادل قیمت این‌ها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲/۰۰۰ تومان (دوازده هزار تومان) و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰/۰۰۰ تومان (هفتصد و بیست هزار تومان) تعیین شده است.

نرخ زکات فطریه سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی آیت الله مکارم شیرازی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۲۴۰ هزار تومان اعلام شده است. کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۷۲۰ هزار تومان است.

گفتنی است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح‌المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ، عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع از آن‌چه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را هم بدهد کافى است، ضمن آن که بنابر فتوای این مرجع تقلید، اگر کسى فقط در افطار شب عید مهمان دیگری باشد، فطریه او به عهده خودش خواهد بود و نه بر عهده میزبان.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی آیت الله وحید خراسانی

از نظر آیت الله وحید خراسانی، میزان فطریه امسال به ازای هر نفر و با قیمت گندم ۶۰ هزار تومان است، ضمن آن که کفاره غیرعمدی و عمدی روزه نیز از نظر او برای هر روز، به ترتیب ۱۵ و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شد.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی آیت الله شبیری زنجانی

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی اعلام کرده اند، شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد که بر این اساس، حداقل مبلغ فطریه ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری بر اساس نظر این مرجع و بر پایه قیمت گندم، مبلغ ۷۲ هزار تومان به ازای هر نفر است، ضمن آن که مؤمنانی که می‌خواهند فطریه خود را بر اساس قیمت برنج پرداخت کنند می‌توانند قیمت هر کیلو برنج منطقه خود را در عدد ۳.۶ ضرب و معادل آن را پرداخت کنند.
همچنین، میزان کفاره غیرعمد روزه امسال را ۱۸ هزار تومان به ازای هر روز اعلام کرد که حاصل‌ضرب این عدد در ۶۰، بیانگر کفاره عمد روزه به ازای هر روز یعنی مبلغ یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی آیت‌الله حسین نوری همدانی

زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آن باشد که در رساله عملیه ذکر شده و یا قیمت آن را پرداخت کنند. بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۰ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۲۴۰ هزارتومان است که افراد در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود محاسبه کنند. همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۲ هزار تومان و کفاره عمد برای هر روز ۷۲۰ هزار تومان است.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از سوی آیت‌الله جعفر سبحانی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان  است. کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۸ هزار تومان است، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ از نظر آیت الله العظمی مظاهری

میزان زکات فطره مکلفینی که فقیر نیستند، برای خودشان و اشخاص تحت تکفل، به‌ازای هر نفر، تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول یکی از این‌ها را هم بر اساس قیمت رایج محل زندگی خود بپردازند کافی است. این مبلغ، امسال، بنا بر اعلام نظر کارشناسان مربوطه، برای گندم حدود «پنجاه تا شصت هزار تومان» با توجه به اختلاف قیمت در مناطق مختلف کشور، برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجه به اینکه قیمت آن‌ها در شهر‌های مختلف متفاوت است، مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را براساس قیمت محل زندگی خود بپردازند. همچنین کفاره افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفاره عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد. مبلغ کفاره غیر عمد توسط کارشناسان برای هر روزه، حدود «چهارده هزار تومان» برآورد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خط فقر چقدره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فطریه در قرآن نیامده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
با گداپروری و گدایی مشکل فقر مملکت حل نمی شود جلوی فساد و دزدی و اختلاس میلیاردی امثال صنایع فولاد مبارکه را بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت گندم در سال زراعی جدید ۱۴۰۱_۱۴۰۲، ۱۱ هزار و ۵۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
به قیمت روز!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فطریه برنج پاکستانی چقدر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
ماکه پول نداریم چکارکنیم؟ دلت خوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
من فطریه ام رو خودم میدم به فقیر.به موسسات و...دیگه اعتماد ندارم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان دولت نرخ خرید گندم رو با توجه به تورم از کشاورز13هزارتومان تعیین کرده اگه قیمت بازار گندم 20 هزارتومانه چرا دولت داره از کشاورز گندم رو ارزون میخره؟ ایا این سواستفاده و بهره برداری از زحمات کشاورزان نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی جالبه قیمت تضمینی خرید گندم توسط دولت از کشاورز برای سال ۱۴۰۲ پانزده هزار تومان تعیین شده ولی مراجع همه قیمت گندم ۲۰ هزار تومان اعلام کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
من هر سال میخوام فطریه بدم اما پولش خور نمیشه یادم میره چه باید کرد جریمشو دوستان یه حساب کتاب میکنن بدونم چقدر میشه سی ملیون که بره روزه نگرفتن بده کار شدیم بفرماید رو هم چقدر میشه و کجا باید کارت بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
فقیر به چه کسی می گویند؟ فکر کنم ۷۰ درصد ایرانی ها مستحق گرفتن فطریه باشند نه دادن فطریه
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۴:۵۳ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
درود، این قیمتها و مبالغ متعلق به دارا ها میباشد، ما که نداریم روزه مون رو ادامه میدیم . چون قیمت اقلام آنقدر گران شده که خود بخود گرایش به سمت نخوردن ایجاد میگردد.حمل بر بی ادبی نباشد، ولی عین واقعیت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۴:۴۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
آقایان وخانمها،لطفا مبلغ فطریه روبا سیاست کشور و حقوق و درآمدتون مقایسه نکنید،برهرمسلمانی واجب است مبلغ فطریه رابدهد،حالا شما حساب کنیداگرمیتونیدپول ۳ کیلوبرنج،یا۳ کیلوگندم را بدهیداگرکسی نمیتونه پول یک کیلو رو بده،اگربازهم نمیتونه پول هرچقدرکه میتونه مثلانفری ۵ تومن بده،مهم اینه که پولی برای نیازمندی بدی که سرسفره اش بره ودفع بلا باشه برای خانواده تون،فقط سعی کنید حتی شده ۱۰۰۰تومن هم کمک کنیدوالبته اگرکسی رومیشناسیدخودتون مبلغ رابهش برسونید.اگرهم نمیشه دعا کنیدبرای همدیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
با جیب خالی چطور خمس زکات فطریه بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
بعضیا میگن حقوق ما 27درصداضافه شده وجوهات پنجاه درصد:اولا بهتره مساله را بپرسی شایدباشرایطت فقیر محسوب بشی و لازم نباشه بپردازی ثانیابا روزه گرفتن یک وعده غذا به همون نرخ کمترخوردی این را فطریه به فقیر میدی ثالثا وقتی نان مثلا از300 پنجاه درصد بیفته روش میشه 450 یعنی صدوپنجاه تک تومنی اضافه میشه ولی حقوق اگه ده میلیون باشه 27 درصد بیفته روش میشه سیزده میلیون سه میلیون تومن اضافه میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
دولتمردان به گوش باشید لطفا یارانه هم مثل فطریه سر موقع افزایش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
مگ از عمد روزه نگیری با دادن پول حل میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
چرا فطریه به روز میشه ولی یارانه به روز نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
چقدر عجیبه این پیام ها؟؟؟
دوستانی که میگید ما نون نداریم بخوریم چطوری فطریه بدیم؟؟؟!!
لطفا مطالب رو کامل بخونید
فطریه بر کسی واجب است که خودش فقیر نباشد
اگه فکر می‌کنید جز این دسته هستید پس فطریه ندهید
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
چرا مراجع عظام نظر واحدی ندارند و هرکدام از این بزرگواران نظر متفاوتی درمورد فطریه و کفاره دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
با توجه به تورم موجود و درآمد سرانه، اکثر مردم ایران زیر خط فقر قرار دارند و طبق شرط دوم فطریه بر آنها واجب نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
در شرایط کنونی برای 75 درصد مردم دادن فطریه واجب نیست.
Germany
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
خدا همه چیو می بینه ما که همی امروز فطریه مون رو پرداخت کردیم به بچه هایییییییی یتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هنوز عید نشده که
Germany
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
ما فطریه مون هر سال میدیم بچه هاییییز یتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
اگه یکی بی اختیاری ادرار داشته باشه یک زن سی ساله باشه پول نماز روزه فطریه کفاره یک جا. بده(جوادی املی).خوبم نمیشه..؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
باید بریم وام بگیریم فطریه رو بدیم . آقایون مراجع ما چه گناهی کردیم که هر روز نرخ بالا میاره دست ما بود تا ابد ثابت می موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
زمانی پیامبر گندم را اساس فطریه قرارداد که نان گندم غذای اشراف بود و طبقه متوسط بسختی و فقرا هرگز توان خرید گندم یا نان گندم نداشتند،
پس از ۱۴۰۰ سال هنوز همان گندم فطریه است، در صورتی که ازغذای اشراف تبدیل شده به غذای فقرا!
بهتر نیست علمای محترم اساس فطریه را سه کیلو گوشت بگذارند؟
که اکنون مثل گندم زمان پیامبر، فقط اشراف قادر به تهیه آن هستند، و طبقه متوسط بسختی و فقرا هرگز توان خرید گوشت ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
من هرساله فطریه را دادم امسال ما ۴ نفر هستیم نمیتونم پرداخت کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
این مراجع موقع گرفتاری ومشکلات معیشتی مردم کجا تشریف دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
آقایون علمای عزیز این چند سال تورم کمر شکن که برای ملت پیش اومده یک فتوا ندادن حتی اعتراض هم نکردن و اگر هم اعتراض کردند رسانه ها مقصر هستند که صدای علمای عزیز را به گوش حکام کشور برسانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
اخه نادان فطریه وکفاره دقیقا برای کمک به معیشت فقراست علما احکام را از خودشان درنمیارند این احکام از زمان پیامبربوده ضمنابرای وضع اقتصادی هم به مسئولین تذکر میدن مگه ندیدی دیدار رییس مجلس با ایت الله مکارم را
Lithuania
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
ما به بزورشکممون سیرمیشه اون وقت یک میلیون ازکجابیاریم بدیم
Iran (Islamic Republic of)
اا
۱۰:۳۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
دوستان کسانی که پول ندارن فطریه براشون واحب نیست حرص نخورید اونایی که دارن باید بدن. بالاخره نیازمندا هم به پول احتیاج دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
مبلغ فطریه رو میتوان به غیر از (همسر و فرزند و پدر و مادر که واجب النفقه هستن) به خواهر و برادر و اشنایان نیازمند خود پرداخت نمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
بابا ما در خرج خودمان ماندیم فطریه هم از مون میخواین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسی به پول تو و فطریه تو نیازی نداره , این تویی که به رحمت خدا نیازمندی , که معلومه از آن بی بهره ای . وای بحالتون اگر در این حال بمیری که جات قعر جهنمه .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
فطریه ربطی به هیچکس وهیج کجا نداره بده فامیل یا همسایه فقیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
از قدیم فطریه را بر مبنای قیمت عرف مشخص میکردند. زمانی که قیمتی که از سوی دولت برای گندم گذاشته 17هزار تومان است الان بر چه مبنایی قیمت 20هزارتومان برای گندم اعلام کردن؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
گندم سه کیلو ۴۳ هزار تومان است
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۲۱:۱۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
مشکلی نیست،میشه سه کیلوگندم بخری بدی به نیازمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
ما پول فطریه دادن نداریم والسلام
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۱۸:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
به درک
به جهنم
پول افراد کافر نجس نباید وارد بیت المال بشه
Iran (Islamic Republic of)
نیما گلستان
۲۲:۲۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
فطریه که به بیت المال ربطی ندارد فطریه را به نیاز مندان فقرا و میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
پول اینترنت داری ولی به فقرا که رسید بی پول شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
جالبه که وقتی مردم به مبلغ فطریه اعتراض میکنن یک عده‌ای اون رو نشونه بی‌دینی میدونن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
شما حتی توی کمک کردن به فقرا هم دادت دراومده . نمی خوای پول بدی خودت برو آرد بخر بفروش پولش رو بده فقرا اگه راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
فطریه من به خودم تعلق میگیره چون ندارم و بیکار هم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانخو
۲۱:۱۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
اگردرآمدت کمترازمخارجت باشه که فطریه لازم نیست بدهیدوکمبودمخارجت راهم بافطریه دیگران تامین می شود
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
به جای اینکه بشینید فطریه معلوم کنید چقدر میشه بشینید واسه اون کارگر بدبخت یه فکری بکنید که تو تورم و گرونی حقوقش شده ۸میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
مسئول سیاسی و اداری فرق داره با مرجع تقلید. همونطور که کسی از کارگرا نمی‌خواد فناوری یا بهره‌وری اقتصادی رو حل کنن یا گرون فروشی نکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
دولت مردان مگه چند درصد امسال حقوق اضاف کردن که علما فطریه را ۵۰ درصد فتوا دادند مردم بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
جالب حقوق کارمندان وکارگران وبازنشستگان را ریالی پرداخت می‌کنند اون وقت توقع دارند مردم دلاری به نرخ دلار فطریه بدهند حتی ما کارمندان هم پول فطریه دادن را نداریم با این گرونی افسار گسیخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
نرخ گندم و برنجی که می‌خوری دلاریه؟ نمی‌تونی کمتر دروغ بگی یا ثانیه‌ای فکر کنی؟ بعدشم برای خودته و به فقیر تحویل میدی منتی سر کسی نداری کسی هم نیازی به تو و فطریه‌ات نداره.
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۱۸:۳۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
مرگ بر منافق
مرگ بر بهایی
مرگ بر یهودی صهیونیست
مرگ بر وهابی

مرگ بر نمک نشناس کافر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
14:11
بله برای ما که گندم و برنج دلاریه
Iran (Islamic Republic of)
ایزاندوست
۲۱:۱۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
اصلامیدونی فطریه چیه وچقدروچطورپرداخت میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
این قیمت‌ها براساس کدام قانون حساب می،شود ملت باتوجه به تورم سال به سال فقیرتر می‌شوند ایکاش حساب بیچارگی مردم هم حساب می‌کردید بهشت را باپول نمی توان خرید همانطور که تکه ای ازجهنم هم نمی توان فروخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
شما همین جا مطلب رو درست بخونی میفهمی با کدوم قانون حساب میشه . شما قراره فطریه رو بدی به فقیر . همونایی که میگین خرج مکه و کربلاتون رو بدین به فقرا . اگه یه حساب سرانگشتی بکنی می بینی همونایی که روزه میگیرن و مومن هستن خیلی خیلی بیشتر از شماهایی که فقط حرف از کمک به فقرا می زنین کمک می کنن و ادعایی هم ندارن . شما ناراحتی مثل بقیه ی موارد پول نده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
جالبه حقوق کارگر 27 درصد اضافه شده فطریه بالای 50 درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
خب اگر اهل فطریه دادن نیستی پس چرا غر می زنی.فطریه چه ربطی به حقوق دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
با سلام
فطریه بر اساس قیمت ۳کیلو گندم و۳کیلو برنج محاسبه میشه
تو بازار قیمت گندم و برنج رو بگیر و فطریه را محاسبه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
ناراحتی نده
فطریه ربطی به دولت نداره بده به همسایه ی فقیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
پس نرخ فطریه رو بر اساس بدبختی مردم تنظیم کنن ،عزیز دل برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
سکوت در برابر فقر و گرانی مراجع عجیب هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
ببین شما اصلا کلا دنبال بهانه اید مشکل دارید با همه چیز،همیشه دنبال حاشیه هستید،فطریه هم الان شده بهانه،خجالت بکش
Iran (Islamic Republic of)
سعید اصفهان
۱۸:۵۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
قوت اصلی مردم گندم است و بر روی گندم حساب می شود ولی قوت اصلی سران اختلاص است آن چه جوری حساب می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
عجب حکایتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
عزیزانی که این خواهر یا برادرمون رو در مورد ندادن فطریه خطاب قرار دادن،ایشون حرف بی ربطی نزدن لطفاً با عصبانیت جواب ندیم و منطقی به این پیامشون پاسخ بدین با هم دشمنی که نداریم.ومن ا... توفیق.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
فطریه را باید به نرخ دلار محاسبه کنید زیرا اگرچه درآمد ما به ریال است و هزینه ها و خرج و مخارج ما به دلار است،بقول معروف حقوق ما ریالیه هزینه ها دلاریه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
فطریه براساس قیمت روز و محل برای قوت غالبه مقدارش هم ثابت و معینه و این نرخ‌های سالانه برای معادل‌سازیه تا اگه کسی نخواست بخره و به یک فقیر بده یا نمی‌شناخت اینطوری پرداخت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
بهشت خریدنی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
بله صد در صد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
بهشت خريدنى أست
اما تنها متّقين مى توانند بهشت را به بهاى ايمان تقوا و عمل صالح بخرند و به غيرمتّقين فروخته نمى شود.
يكى از اعمال صالح هم پرداخت حقوق فقرا و نيازمندان أست
آتش جهنّم هم خريدنى أست
أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى‏ وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَما أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ (بقره-١٧٥)

آنان، کسانی اند که گمراهی را به بهای هدایت، و عذاب را به بهای (از دست دادن) آمرزش خریده‌اند. پس چه صبری در برابر آتش دارند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
بله...اما عالبا توفیق آن برای بیشتر پولدارها فراهم نمیشه چون اعتقادی به آخرت ندارن.....بله بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
بهشت را با عمل خوب که فقط یکیش کمک به فقراست میشه خرید و با اعمال بد میشه ازدست داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
نه پس خوردنیه ! نشنیدی میگن بهشت را به بها میدهند نه به بهانه . شماها همان مصداق کلام الله هستید که میفرماید : کور و کر و لالند و هیچ نمی فهمند .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
میشه بفرمایید به کی باید بدیم؟
اگه مستقیم به نیازم بدیم اشکال داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
درستش همین است که اگر نیازمندی سراغ دارید مستقیم به ایشان بدهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
معمولا فطریه را به نیازمند میدن ولی زنگ بزن 09640 راهنماییت میکنه چون ممکنه بگن کفاره را مرجع تقلیدت تعیین کنه به کی بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
اینم شده طلا به روز حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
ربطی به طلا نداره ملاک قوت غالب هست انگار داری برای خود می‌خری منتها به فقیر میدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
حماقت یعنی همین . تو و امثال تو که قطعا نه اهل روزه و نماز هستید , فقط حرفهای احمقانه میزنید .
آخرین اخبار