زایمان‌های تقویمی زیر ذره بین وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار اقدامات کنترلی به منظور عدم رشد آماری سزارین‌های تقویمی در برخورد با تخلفات احتمالی شد.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار اقدامات کنترلی به منظور عدم رشد آماری سزارین‌های تقویمی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ و اعمال مقررات در برخورد با تخلفات احتمالی شد.

متن این نامه به شرح زیر است: 
پیرو ابلاغ بخشنامه‌های قبلی در خصوص تاکید بر کنترل سزارین‌های غیراورژانس تقویمی و مناسبتی در بیمارستان‌ها و اعمال مقررات با بیمارستان‌های متخلف و همچنین پزشکان ترویج کننده و دارای آمار بالای سزارین در ایام خاص تقویمی، به استحضار می‌رساند همچنان گزارش‌هایی از عدم کنترل موضوع و ادامه این روند در بعضی از بیمارستان‌ها دریافت می‌ شود و حتی در شبکه‌های خبری صدا و سیما نیز به عنوان یک چالش به آن پرداخته می‌شود. 
 
با توجه به این که ادامه این موضوع می‌تواند در زمینه تامین زایمان ایمن و حفظ سلامت مادر و نوزاد آسیب‌های جدی ایجاد کند و اختلال در گردش کار عادی بیمارستان‌ها و اتاق‌های عمل و اشغال غیر ضرور تخت‌های NICU و حتی تامین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی (با استناد به اعلام سازمان انتقال خون) فراهم نماید، ضروری می‌باشد از هم اکنون با توجه به دریافت شواهدی از تعیین نوبت توسط متخصصین زنان و زایمان در بیمارستان‌های خصوصی و عمومی غیر دولتی برای تاریخ ۰۲/۰۲/۰۲، اقدامات پیشگیرانه لازم در راستای کنترل و نظارت بر افزایش نامتعارف سزارین‌های الکتیو غیر ضرور و فاقد اندیکاسیون از طریق ابلاغ این بخشنامه به کلیه بیمارستان‌های تحت پوشش انجام پذیرد.
 
علاوه بر ابلاغ بخشنامه و تاکید بر اقدامات کنترلی توسط مسئولین فنی بیمارستان ها، لازم است نسبت به انجام بازدید‌های نظارتی از بیمارستان‌های با سابقه آمار سزارین تقویمی بالا اقدام شده و در صورت تایید آمار افزایشی سزارین‌های فاقد اندیکاسیون در تاریخ پیش رو (بویژه ۱۴۰۲/۰۲/۰۲) با بیمارستان و پزشک مربوطه اعمال مقررات منطبق با مفاد بخشنامه‌های فوق الذکر انجام و گزارش اقدامات آن معاونت به مرکز نظارت و اعتبار بخشی اعلام شود. 
 
بدیهی است در صورتی که در این زمینه بیمارستانی دارای سه نوبت تذکر ماده ۳۳ آیین نامه بیمارستان است، می‌بایست مستندات آن را جهت اعمال کاهش درجه اعتباربخشی به مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان این معاونت ارسال نمایند.

برچسب ها: سزارین ، عمل سزارین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
پزشکان سزارین غیر اورژانسی می کنند و در قبالش کارت هدیه می گیرند در شهر ما بسیار رواج دارد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۰:۵۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
عجب دورانی بود. پدر مادر دو بچه کافیست!!! سر هر کوی و برزن نوشته بود به زر!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
باید برخوردها را نیز با متخلفین شدیدتر و هزینه هر تخلفی را بسیار سنگین کرد تا فساد بر چیده و یا به حد اقل برسد.
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۹:۲۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
وزارت بهداشت باید سزارین در تاریخ های فوق را ممنوع و در صورت ضرورت تاریخ تولد را ثبت احوال یک روز پس و پیش بزند ، و ثبت احوال فقط برای زایمان های طبیعی در این تاریخ ها شناسنامه را به تاریخ خود صادر مند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
سزارین یک عمل جراحی است ومانند هر عمل جراحی ریسک داره و عوارض بعدی خواهشا اطلاع رسانی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
از یک طرف میگین فرزند آوری از طرف دیگر هزینه زایمان و سزارین شده 150.000.000ریال یعنی چه بدبخت مردم بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
طبیعی زایمان کنند رایگان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
متاسفانه برخی ماماهای بی کفایت دست و پای بچه ها رو به هنگام زایمان طبیعی می شکنن پسر من رو به هنگام تولد استخوان ترقوه شو شکستن گردن بچه رو هم کشیدن که سرش کج وایمیسته خدا از این ماماهای پول دوست که می خوان ماما خصوصی باشن نگذره سزارین هم که نمی کنن و اگه کسی سزارین بشه هزینش بالائه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
گرانی و کمیابی دارو را ببرید زیر ذره بین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
چشم و همچشمی بعضی مردم به خصوص بعضی خانمها را بیچاره کرده که برای خودنمایی حاضرند سلامت خود و نوزادی را که ۹ ماه سر دل کشیدند و برایش رنج بردند به خطر بیاندازند
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۰۰:۴۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
ای کاش قسمت آخر این گزارش،(البته با عرض پوزش) یک فرمول ساده ریاضی قرار داده می شد،که زوج های جوان متوجه بشن چطور زمان دقیق تولد کودک به صورت طبیعی و بدون دردسر قابل محاسبه است،
لااقل سال بعد در تاریخ ۰۳/۰۳/۰۳ بچه هاشون به صورت طبیعی بدنیا بیاد،
باور کنید به ازدیاد تولد هم کمک میکنه این فرمول ریاضی،
Iran (Islamic Republic of)
ایوب
۱۱:۲۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
با فرمول محدوده چهار هفته ای زایمان طبیعی رو میشه تعیین کرد اما روز دقیق به روش علمی قابل محاسبه نیست برای هرکسی ممکنه چند روز اینطرف اونطرف درد زایمان شروع بشه و طول کشیدنش هم برای هر کسی فرق داره. حاملگی ممکن است 38 تا ۴۲ هفته طول بکشد.

یک راه ساده برای محاسبه تاریخ تقریبی زایمان (EDD) آن است که 280 روز (40 هفته) به اولین روز آخرین قاعدگی (LMP) اضافه نماییم.

فرمول تاریخ تخمینی زایمان:

((اولین روزِ آخرین پریود + 7 روز) – 3 ماه) + یکسال= زمان زایمان.

برای مثال : اگر اولین روزِ آخرین پریود (LMP) یکم دی 96 باشد به آن 7 روز اضافه کرده (نتیجه می شود 8 دی) و سپس از آن 3 ماه کم می‌کنیم (نتیجه 8 مهر 96 می‌شود) و به نتیجه 1 سال اضافه می‌کنیم و در نهایت زمان تخمینی زایمان 8 مهر 97 به دست می‌آید.

(( 1 دی 96 + 7 روز) – 3 ماه) + یکسال = 8 مهر 97.
Iran (Islamic Republic of)
الی
۱۲:۴۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
فرمول ریاضی!؟ منهای ۹ ماه و ۹ روز کن
آخرین اخبار