طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین استان کرمان از بهمن پارسال در واحد‌های صنعتی،نیمه صنعتی،روستایی وعشایری آغاز شد که سرانجام پایان یافت.

دکتر صدیقه کاظمی نیا سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین بیماری‌های مسری در دام‌های زوج سم است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحد‌های پرورش دام وارد می‌کند، به اتمام اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین استان اشاره کرد و افزود: در راستای پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی، واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین با پوشش دهی کامل جمعیت دامی، از ابتدای بهمن ماه پارسال در واحد‌های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و عشایری آغاز شد که در روز ۲۱ فروردین ماه امسال به پایان رسید.

او از مشارکت بخش دولتی و خصوصی در واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان خبر داد و افزود: با توجه به پیگیری‌های مجدانه و جلب حمایت مسئولان استانی، این اداره کل اقدام به اجرای فاز سوم واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام‌های سنگین و فاز دوم واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام‌های سبک استان با اولویت مناطق کانون و پر خطر کرد.

دکتر کاظمی نیا بیان داشت: در واکسیناسیون تب برفکی بیش از ۵۲ هزار راس دام سنگین و بیش از سه میلیون و یکصد راس دام سبک در استان، علیه این بیماری ایمن شدند.

او با اعلام اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر است، تصریح کرد: هر ساله، بیماری‌های مختلفی دام‌ها را درگیر می‌کند که این بیماری‌ها تهدیدی برای بهداشت دام و بهداشت عمومی جامعه هستند.

این مقام مسئول عنوان کرد: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دار است که در صورت بروز، با علائم بالینی از قبیل تب، ریزش بزاق، کاهش اشتها، لنگش، کاهش وزن و کاهش تولید شیر مشاهده می شود و می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به واحد‌های دامی در گیر بیماری، وارد کند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد؛ اما باید توجه داشت از انجا که این بیماری مانند بسیاری دیگر از بیماری‌های ویروسی، درمان خاصی ندارد، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و اجرای اصول امنیت زیستی در کنار امر واکسیناسیون، در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری بسیار موثر هستند.

دکتر کاظمی نیا از دامداران درخواست کرد، ضمن همکاری با مأموران و مجریان طرح برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحد‌های دام اقدام کنند.

او اصول بهداشتی پیشگیری از این بیماری را ضدعفونی کردن دامداری ها، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط، استفاده از مواد ضدعفونی و ... اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار