آئین سنتی بیل گردانی شهر نیم‌ور به دلیل تقارن با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ۸ اردیبهشت برگزار می‌شود.

مهدی لعل بار رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از تعویق آئین سنتی بیل‌گردانی در شهر نیم‌ور خبر داد.

لعل بار افزود: مراسم بیل‌گردانی همه ساله در آخرین جمعه فروردین برگزار می‌شود که با توجه به مقارن شدن با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، این مراسم به روز ۸ اردیبهشت معوق شد.

او اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده توسط ستاد مردمی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور، همچون سال‌های گذشته با نمایش کشاورزی، لایروبی و رژه بیل‌دار‌ها و بیل‌گردانی در محل سکوی بیل گردانی شهر نیم ور برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان محلات بیان کرد: از تمام هم‌وطنان و هم‌استانی‌ها دعوت می‌کنیم با شرکت در مراسم بیل‌گردانی، شاهد آیینی سنتی و میراثی ۲ هزار ساله در شهر نیم‌ور باشند و از این برنامه بسیار مفرح و شاد لذت ببرند.

او ادامه داد: به منظور ترغیب نسل جوان و پشتوانه سازی بیل‌گردان برای سال‌های آتی، مسابقات بیل‌گردانی در سطح مدارس و مقطع متوسطه برگزار خواهد شد و نفرات اول تا سوم این مسابقات نیز در مراسم امسال بیل‌گردانی خواهند کرد.

لعل بار گفت: علاوه بر ستاد مردمی بیل‌گردانی، شهرداری، شورای اسلامی شهر نیم‌ور و میراث‌فرهنگی در پاسداشت این آیین باستانی همکاری و مشارکت دارند. آئین کهن بیل گردانی نیم ور محلات در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است و این مراسم هر ساله با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی در اواخر فروردین و یا اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. این آیین سنتی که همه ساله به منظور شکرگزاری بابت نعمت‌های الهی در شهر نیم‌ور محلات برگزار می‌شود قدمتی چندین هزار ساله دارد و این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد، قبل از شروع بیل‌گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه‌ای را تا محل برگزاری که بر روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم‌ور است انجام می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.