نیرو‌های گشت ساحلی ایتالیا در تلاش اند تا دو کشتی را که بیش از ۱۰۰۰ سرنشین دارند نجات دهند.

 در جریان عملیات بزرگ امدادرسانی در دریای مدیترانه، نیرو‌های گشت ساحلی ایتالیا در تلاش اند تا دو کشتی را که بیش از ۱۰۰۰ سرنشین دارند نجات دهند.

براساس گزارش الجزیره انگلیسی، یکی از این دو کشتی، چهارصد سرنشین دارد و در حد فاصل یونان تا مالت سرگردان رها شده است. گزارش شده است در حالی که این کشتی روز یکشنبه بندر «طُبرُق» لیبی را ترک کرده بود، ناخدای آن سرنشینان را به حال خود رها کرده و روشن نیست که کشتی به کدام سو در حرکت است.

با این حال نیرو‌های گشت ساحلی در حال اجرای عملیات امداد و نجات برای یک شناور دیگر هستند که نزدیک به ۸۰۰ نفر سرنشین دارد. امدادرسانی در ساحل «سراکیوس» در سیسیل (ایتالیا) صورت می‌گیرد.

بر‌اساس قوانین جدید ایتالیا، از اول ژانویه کشتی‌های امداد غیرنظامی که مهاجران در دریا را نجات می‌دهند، باید فورا به بندری که مقامات مربوطه به آن‌ها اختصاص داده‌اند، حرکت کنند. براساس‌این پس از اولین عملیات نجات، حتی اگر در طول مسیر با افراد نیازمند کمک دیگری مواجه شوند، اجازه انجام عملیات نجات دیگر را ندارند. وزیر کشور ایتالیا مدعی است که فرمان جدید مطابق با قوانین بین‌المللی دریایی است.

چندی پیش نیز دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) ایتالیا را به علت «رفتار تحقیرآمیز» با چهار مهاجر در جزیره لامپدوزای این کشور، «بازداشت بدون مبنای قانونی مشخص» و «اخراج دسته‌جمعی» مهاجران، محکوم کرد. این دادگاه در پی شکایت چهار تونسی که در سال ۲۰۱۷ سعی در عبور از دریای مدیترانه داشتند و با یک کشتی ایتالیایی نجات یافتند و سپس به لامپدوزا منتقل شدند، تشکیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار