رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: به طور کلی ۹۷ درصد منابع بودجه ۱۴۰۱ محقق شده و سال گذشته را بدون استقراض از بانک مرکزی گذرانده ایم

 مسعود میر کاظمی گفت: در سال ۱۴۰۰، سازمان برنامه و بودجه به تمامی تعهدات خود عمل کرد و ۱۲ همت که سر رسید اوراق را بدون هیچ تغییری انجام داده ایم و اضافه بر آن هم ۱۸۰ همت تملک دارایی سرمایه را در سال ۱۴۰۰ پرداخت کرده ایم.
او گفت: بودجه با کمترین تغییرات که حدود ۲۰ همت بوده مصوب شد و تنها مجلس افزایش ۲۰ درصدی داد و ۱۳۹۴ همت تصویب سقف بودجه بوده است که باعث شد کمترین مغایرت را داشته باشد.
 میر کاظمی گفت: در سال ۱۴۰۱ با ۹۷ درصد وصولی مواجه هستیم و در سال ۱۴۰۱ منابعی که پیش بینی کرده بودیم، تحقق یافت. مصارف را تا ۹۷ درصد پوشش دهیم و سالی بود که انضباط خوبی برقرار شده بود و نه تنها استقراض نکرده ایم، بلکه بدهی دولت به بانک مرکزی که یکی از ریشه‌های پایه پولی است منفی کرده ایم. همچنین در سال گذشته نه تنها افزایشی از این بخش نداشته ایم، بلکه عامل کاهش پایه پولی شد و بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش یافت و وضعیت مناسبی را داشته ایم بنابراین جمع کل ۱۵۳۹.۲ همت منابع و مصارف کل کشور تعیین شد.

او گفت: در سایر درآمد‌های مالیاتی که مصوب کرده بودیم ۴۵۴.۵ همت بود که به ۴۷۱.۷ همت وصولی رسید و ظرفیت مالیات گیری ما مناسب بوده و پیش بینی‌های سال ۱۴۰۱ منطبق و تحقق یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص درآمد‌های گمرکی هم گفت: در آمد‌های گمرگی که ۷۹.۲ دیده شده در بودجه ۵۹.۶ رخ داد که این کاهش وصولی هم به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی درجهان بوده است که ما به دلیل افزایش نیافتن قیمت مواد غذایی در داخل کشور حقوق گمرکی را از ۴ به یک کاهش دادیم و درآمد دولت را هم کاهش داده ایم که این باعث شد میزان وصولی در این حوزه ۷۵ درصد کاهش یابد.

میر کاظمی گفت: در آمد دستگاه‌های اجرایی از ۱۳۷.۹ همت به ۱۶۴ همت رسید که این به معنای تحقق ۱۱۹ درصدی منابع بوده است و در گمرک کاهش داشته ایم و در سایر دستگاه‌ها این وصول محقق شد.

او گفت: در فروش میعانات گازی و نفتی از جمله نفت ۸۵ درصد تحقق منابع داشته ایم و در فروش اموال مازاد ۲۳ درصد بوده است که میزان تحقق در این بخش پایین بوده است که همین امر باعث شد مولد سازی را مطرح کنیم چراکه چند سالی است  که در قانون بودجه فروش اموال داده می‌شود، ولی مدیران ریسک نمی‌کردند و نگران از فروش اموال خود بودند، به طوریکه این عملکرد در سال‌های گذشته بین ۱ تا ۲ درصد بود که ما ریشه‌های آن را شناسایی کرده و پیشنهاد مولد سازی را داده ایم.

میرکاظمی گفت: در حوزه در آمد‌ها ما ۹۷ درصد تحقق منابع را داشته ایم و در حوزه اعتبارات هزینه‌ای است هم مجموع اعتبارات هزینه‌ای ۱۰۱۴ همت است که مصوب ۹۹۸ همت پرداختی ۱۲ ماهه انجام شد و این در حالی بود که ما در سال گذشته ۱۰ درصد ترمیم حقوقی داشته ایم که در آمد ان به ۶۱.۴ همت می‌رسید.
او گفت: بخشی از بدهی‌ها تصویب شد، نکته قابل توجهی تملک دارایی سرمایه‌ای در حوزه بحث عمرانی بود که ۲۶۰ همت مصوب شد و ۳۱۲ همت پرداخت در ۱۲ ماه داشته ایم و ۱۲۰ درصد تحقق عملکرد بوده است و در هزینه‌های جاری با صرفه جویی ترمیم حقوق وتعرفه پرستاری انجام شد و رتبه بندی معلم‌ها پرداخت شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در مجموع ۳۲۴ همت از جنس هزینه‌های غیر جاری بوده است. در سال ۱۴۰۰ عملکرد ما ۱۸۰ همت بود، امسال ۳۱۲ همت عملکرد تملک دارایی سرمایه بوده ا و اگر ۱۲ همت اشتغال را حساب کنیم. به ۳۲۴ همت می‌رسد که از این میزان ۱۹ همت معادل قیر هزینه برای پروژه عمرانی شهر‌ها و روستا و وزارت راه وشهرسازی پرداخت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار