رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر گفت: با هدف حفاظت و صیانت از زمین‌های ملی، طرح کمربند حفاظتی (کمربند سبز) به طول یک کیلومتر در زمین‌های ملی روستای بابلقانی اجرا شد.

جواد زنگنه با بیان اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی نیازمند مشارکت همگانی است، افزود: در این کمربند سبز گونه‌هایی از قبیل بادام، بادامک، آلبالوی وحشی (محلب)، زالزالک، شن و پسته وحشی (بنه) کاشته شد.

او گفت: به منظور جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به استان همدان، گروه‌های ثابت جلوگیری از ورود زود هنگام عشایر به استان همدان، در محل سه راهی ملایر، بروجرد و نهاوند برقرار شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر با اشاره به اینکه طبق تقویم کوچ کشوری سازمان منابع طبیعی، ورود عشایر به استان همدان تا ۱۵ اردیبهشت ماه ممنوع است، عنوان کرد: جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر یک امر ضروریست چراکه ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش از حد، حضور دام مازاد در مراتع، خشکسالی، فرسایش خاک و سیلاب از مهمترین دلایل تخریب مراتع به شمار می‌رود.

زنگنه افزود: چرای زودهنگام، رعایت نشدن زمان ورود و خروج دام از مراتع، رعایت نشدن ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع باعث کاهش تولید علوفه، از بین رفتن ترکیب پوششی خاک، گونه‌های درجه یک و هجوم گونه‌های مهاجم، سفت و فشرده شدن و افزایش فرسایش خاک، افزایش روان‌آب و هدر رفت خاک می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار