در اختتامیه جشنواره ماهور به عنوان نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان از محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی تقدیر شد.

آیین اختتامیه جشنواره ماهور (نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان) با معرفی برگزیدگان آن با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما، نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران، محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی و ... برگزار شد.

سید محسن حسینی، دبیر جشنواره ماهور در بیانیه‌ای درباره این جشنواره توضیح داد: ماهور در سه عرصه سحرخوانی، مناجات و نیایش محفل آثار هنرمندان این رشته شد. باوجود برگزاری این رویداد در ایام پایانی سال، ماه رمضان و تعطیلات نوروز بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. همچنین، بیشترین آثار پذیرفته شده در حوزه مناجات بود.

امیرعباس ستایشگر، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: یکی از مهمترین روش‌های موسیقی حوزه مناجات‌خوانی و سحرخوانی است که خیلی مغفول مانده بود و کمتر به آن عنایت می‌شد. مناجات‌خوانی و سحرخوانی در اصل یکی از شاخه‌های موسیقی ردیف دستگاهی ماست که امروز رو به فراموشی است.

بعد از شعرخوانی علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما، نوبت به سخنرانی غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی رسید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه ایران عزیز و فرهنگ اسلامی ما از این گنجینه‌ها (سحرخوانی) بسیار دارد، گفت: ماه رمضان ماه عبادت خداست. ماه قرآن است که جلوه خاصی از فرهنگ خداپرستی و دین‌داری را نشان می‌دهد. این ماه در طول تاریخ آداب و سنن‌اش را به وجود آورده است.

حداد عادل ادامه داد: این سنت‌ها تنوع بسیار دارد. حداقل در ماه رمضان ۹ ایستگاه داریم که هر کدام از آن‌ها سنت خود را دارد. رویت هلال ابتدای ماه است. سحری خوردن، روزه‌داری در طول روز، افطار، عید میلاد امام مجتبی (ع)، شب‌های قدر، مراسم عزاداری امیر‌المومنین، رویت هلال شوال و عید فطر اقتضائات خود را دارد.

وی با بیان اینکه سحر همیشه برای شاعران الهام‌بخش بوده، افزود: کمتر شاعر بزرگی پیدا می‌کنید که حال سحری نداشته باشد و شعر سحری نگفته باشد. به‌نظر بنده در میان شاعران بزرگ حافظ بیش از همه احوال شبانه داشته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: طبق بررسی‌هایی که میان شعر‌های شبانه حافظ و سعدی انجام دادم، حافظ علاوه‌بر اینکه بیشترین تعداد شعر سحرخوانی را داشت، حال سحرخوانی‌اش بیشتر از سعدی بوده است. از طرفی، شب برای سعدی شب فراغ بوده، برای سعدی شب وصال بوده است.

در ادامه ماهور برگزیدگان خود را شناخت.

شایسته تقدیر در بخش مناجات‌خوانی:
هادی حسن‌بیگی
حمید خزاعی

در بخش برگزیده‌ها هادی فیض‌آبادیسید محمدهادی قاسمیمهدی محمدیو در آخر از آقای معتمدی هم به پاس تلاش در این عرصه تجلیل شد.

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار