مازندران در سومین سال خشکسالی خود قرار گرفته و امسال نیز به‌عنوان سخت‌ترین سال پیش‌بینی شده است.

مرتضی نبی‌زاده معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران در جلسه رسیدگی به وضعیت آبی رودخانه هراز با اشاره به پایین بودن میزان بارش‌ها و ذخایر آبی، گفت: مازندران در سومین سال خشکسالی قرار گرفته است و امسال نیز به‌عنوان سخت‌ترین سال پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه ۷۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در پنج شهرستان آمل، محمودآباد، بابل، بابلسر و فریدونکنار از رودخانه هراز تأمین آب می‌شود بر لزوم مدیریت توزیع آب تاکید کرد.

نبی‌زاده با بیان اینکه وضعیت بارش در اسفند ماه سال گذشته در بیشترین حالت آن حدود ۲۹ میلی‌متر بوده، افزود: میزان بارش نسبت به سال قبل ۶۵ درصد کاهش داشته است.

او گفت: در مجموع میزان بارندگی در مازندران ۲۳۴ میلی‌متر بوده که در مقایسه با درازمدت حدود ۲۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

نبی‌زاده افزود: آورد رودخانه هراز نیز در اسفندماه ۳۰ میلیون مترمکعب بوده است که انتظار می‌رفت این میزان حدود ۴۶ میلیون متر مکعب باشد.

او با اشاره به وضعیت آبی و برنامه توزیع آب رودخانه که در چهار سناریو بین کشاورزان این پنج شهرستان برنامه‌ریزی شده است، گفت: برای مدیریت هرچه بهتر نیاز به همکاری دستگاه‌های مرتبط، فعال کردن چاه‌های عمومی و انفرادی براساس برنامه زمان‌بندی و اعمال روش‌های مدیریت آب در مزرعه است تا کشاورزان بتوانند از این بحران عبور کنند.

در این جلسه فرمانداران ۵ شهرستان‌های آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد و فریدونکنار نیز به بیان دیدگاه‌ها خود و راه حل‌های پیشنهادی پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.