احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه نزدیک به دو میلیون نفر دانشآموز تحت پوشش مدارس غیردولتی هستند؛ اظهار کرد: حدود ۱۷ هزار مدرسه و ۲۰ هزار مرکز آموزشی غیردولتی اعم از آموزشگاههای زبان، کلاسهای کنکور، تقویتی و... داریم.
او از رصد آموزشگاههای زبان متناسب با بوم و فرهنگ و آداب کشور و تغییر محتوا در کتابهای درسی حوزه آموزشگاهی به ویژه در زبان با همکاری موسسات و سازمان پژوهش و برنامه ریزی خبر داد و اظهار کرد: بازنگری جدی در دستور کار است و کارگروهی تشکیل شده تا متناسب با احکام دینی و فرهنگی خودمان در این حوزه ورود پیدا کنیم.
او با اشاره بر اینکه در کل کشور ۲۰ هزار آموزشگاه وجود دارد که ۱۱ هزار مورد، آموزشگاه زبان است، گفت: ۹ هزار آموزشگاه نیز مربوط به کلاسهای تقویتی و تجدیدی و تخصصی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ دانش آموز در حالت رفت و برگشت در این آموزشگاهها هستند.
محمودزاده متذکر شد: البته برای اولین الگوی شهری نیز اعلام شد به طوریکه تا سال گذشته هیچ الگوی شهریهای برای افزایش سالانه آموزشگاهها تعیین نشده بود و هر مراکز خودش این کار را انجام میداد، ولی امسال موضوع فرق کرده است.
او ادامه داد: موضوع نیروی انسانی، فضای آموزشی، تراکم کلاسی از جمله شاخصهای ارائه شده برای افزایش شهریه است که آموزشگاهها باید تناسب با این شاخصها افزایش شهریه داشته باشند. (تراکم کلاس در کلاسهای زبان را بیشتر از ۱۶ نفر در نظر نگرفتهایم).
او با تاکید بر اینکه خانوادهها دقت لازم را داشته باشند و فرزندان خود را در آموزشگاههایی که مجوز ندارند، ثبت نام نکنند، افزود: خانواده باید هنگام ثبت نام مجوز آموزشگاه را ببینند و سپس اقدام به ثبت نام کنند.
محمودزاده متذکر شد: حدود ۵۶۷ آموزشگاه بدون مجوز شناسایی و پلمب شده است که برخی از این آموزشگاهها اقدام به اخذ مجوز کرده اند.
او خاطرنشان کرد: همه آموزشگاهها وارد سامانه ما شده و ثبت نام کنند در غیر این صورت آموزشگاه غیرمجاز شناسایی خواهد شد.
او یادآور شد: سامانه mosharekat.ir آمادگی کامل را دارد تا لیست آموزشگاههای مجوزدار را استان به استان در اختیار مراجعه کنندگان به سایت بگذارد.
معاون وزیر آموزش پرورش بیان کرد: سالانه دو دفعه به صورت حضوری از آموزشگاههای بازدید به عمل میآید.
محمودزاده همچنین گفت: زبان را باید یاد بگیریم، اما تداخل فرهنگی نداشته باشیم؛ اولین عاملی که در کاهش تداخل فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد، طراحی الگوی بومی زبان آموزی خارجی و تدوین ویژگیها و چارچوب مشخص برنامه درسی اعم از محتوا وآموزش و توسعه حرفهای مدیران و معلمان آموزشگاه هاست.