وزیر خارجه ترکیه در دیدار با همتای روس خود گفت با رفع موانع صادرات غلات از روسیه موافقت کرده و متعهد به تمدید توافق غلات است.

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید با درخواست روسیه برای رفع موانع صادرات کود و غلات روسیه موافقت کرده است و این موضوع باید برای تمدید قرارداد کلی غلات دریای سیاه که شامل اوکراین هم می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش رویترز، مولود چاووش اوغلو در یک کنفرانس خبری در آنکارا به همراه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که ترکیه متعهد به تمدید توافق غلات مورد حمایت سازمان ملل برای تضمین عبور ایمن غلات و سایر کالا‌ها از بنادر اوکراین است.

چاووش اوغلو گفت: «ادامه توافق نه تنها برای صادرات غلات و کود روسیه و اوکراین، بلکه برای توقف بحران جهانی غذا مهم است. ما همچنین موافقیم که موانع صادرات غلات و کود‌های روسیه باید برداشته شود. با این حال، برای تمدید مجدد قرارداد غلات باید به برخی مسائل رسیدگی شود».

وزیر خارجه روسیه هم گفت که دو دیپلمات ارشد درباره توافق غلات، یک مرکز گاز بالقوه در ترکیه، درگیری در سوریه و اوکراین گفتگو کرده‌اند.

گفتنی است، از زمان آغاز جنگ اوکراین، ترکیه تلاش کرده نقش میانجیگری را بین کی‌یف و مسکو ایفا کند. ژوئیه سال گذشته میلادی، با واسطه‌گری ترکیه و سازمان ملل توافقی نوشته شد که عبور ایمن کشتی‌ها را در دریای سیاه تضمین می‌کرد. ماه گذشته، روسیه اعلام کرد علیرغم تلاش سازمان ملل، اوکراین و ترکیه برای لغو مجدد ۱۲۰ روزه، این توافق را برای ۶۰ روز دیگر تمدید خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
این ترکیه مثل زالو فقط دلال بازی میکنه و منابع کشورا و چپاول میکنه
ولی ب پای ترامپ دلال نمیرسه
آخرین اخبار