محمدرضا رضایی کوچی، با اشاره به علت بالا بودن آمار تلفات در تصادفات جادهای به ویژه در ایام تعطیلات نوروز، بیان کرد: حدود ۹۰۰ نقطه حادثه خیز در سطح کشور شناسایی شده است و با برنامه ریزی در تلاش هستیم تا این نقاط ایمن شوند. در عین حال نقاط جدید حادثه خیز نیز شناسایی میشود. جادههای ما اکنون کشش تردد حجم بالای خودرو را ندارد. لازم است جادهها و راههای جدیدی احداث شود.
اعتبارات ۲۰ هزار میلیاردی برای حفظ و توسعه راهها کافی نیست
وی در ادامه اظهار کرد: وضعیت جادههای کشور مناسب نیست. سرجمع ۲۰ هزاد میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی داده میشود که حتی برای نگهداری راههای موجود نیز کم است. ما بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده داریم که حداقل حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای نگهداری آنها لازم است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حالی که ما منابع ۲۰ هزار میلیارد تومانی به وزارت راه تخصیص میدهیم و انتظار داریم که برای ما راههای جدیدی نیز بسازند متاسفانه ما منابع مالی کافی نداشته و همه بار جادهها نیز بر عهده دولت است. دولت خودش باید جاده بسازد و خودش از آن نگهداری کند. امروز وضعیت آسفالت جادهها و زیر سازی جادهها خوب نیست و به پیمانکاران نیز پول خوبی داده نمیشود.
انحصار در ساخت خودرو منجر به کاهش کیفیت شده است
وی در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر کیفیت خودروها پایین است. اگر جادهای خراب بود و یا به هر دلیلی ماشینی منحرف شد، نباید این تصادف منجر به فوت سرنشینان آن شود. این نشان میدهد که کیفیت خودروهای تولیدی پایین است. متاسفانه ساخت خودرو در کشور ما انحصاری شده و دو شرکت هر خودرویی که میخواهند ساخته و مردم نیز محکوم هستند از آنها استفاده کنند.
وی افزود: پایین بودن کیفیت خودروها و وضعیت جادهها در بالا بود آمار مرگ و میر در تصادفات جادهای نقش ویژهای دارد. بحث آموزش رانندگی و جریمههای بازدارنده برای رعایت قوانین رانندگی نیز میتوان در کاهش آمار تصادفات موثر واقع شود. اما موضوع اصلی بحث کیفیت خودرو و وضعیت جادهها است.