بسیاری از کارشناسان کشاورزی براین باورند که با اصلاح قیمت خرید تضمینی و جلوگیری از قاچاق و هدررفت گندم در واحدهای دامداری، دیگر‌ نیازی به واردات این محصول نیست.

بنابر قانون خرید تضمینی، نرخ تمامی محصولات مشمول قیمت گذاری تا قبل از آغاز سال زراعی باید اعلام شود تا کشاورزان بتوانند برمبنای آن تصمیمات لازم در خصوص کشت را اتخاذ کنند. براین اساس امسال نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب یک هزار و ۵۰۰ تومان جایزه اعلام شد.

با افزایش هزینه های تولید، نرخ تورم و قیمت جهانی، کشاورزان  خواستار اصلاح قیمت شدند که براین اساس بنیاد ملی گندمکاران طی نامه ای به رئیس جمهور و کمیسیون کشاورزی خواستار اصلاح قیمت این محصول شد و به رغم آنکه پیش بینی شده بود که قبل از عید نرخ  اصلاحی ابلاغ شود، اما تاکنون خبری از این موضوع نیست.

آقای محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: براساس برآوردهای انجام شده نرخ خرید هر کیلوگرم گندم ۱۷ هزار تومان پیشنهاد شد. با تعیین قیمت مناسب گندمکاران محصول خود را به بخش دولتی تحویل می‌دهند.

بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی و تشکل ها براین باورند که با وجود افزایش هزینه های تولید و تورم اعلامی بانک مرکزی، اصلاح قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم امری ضروری است چراکه در صورت عدم اصلاح قیمت، کشاورزان رغبتی به تحویل گندم به مراکز دولتی ندارند و در نهایت با قاچاق گندم به آن سوی مرزها یا استفاده به عنوان خوراک دام، خودکفایی در معرض خطر قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: برای خرید تضمینی گندم در بودجه سال آینده ۱۰۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است که سازمان برنامه و بودجه قول تامین این میزان اعتبار مورد نیاز را داده است. 

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم ارتباطی به افزایش قیمت نان ندارد

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: بنابر جلسه ای که در کمیسیون کشاورزی با حضور معاون برنامه ریزی اقتصاد و معاون زراعت و تعدادی از اعضای تشکل ها برگزار شد، تمامی موارد در ارتباط با اصلاح قیمت گندم مطرح شد.

به گفته او، بارها قبل از عید مطرح شد که نرخ مصوب خرید تضمینی جوابگوی هزینه های تولید نیست به طوریکه در صورت عدم اصلاح نرخ، کشاورزان رغبتی به تحویل گندم به مراکز خرید ندارند.

پیشه ور ادامه داد: مسئولان عراقی اعلام کرده اند که هر کیلو گندم را با نرخ ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان خریداری می کنند و از طرفی به سبب گران بودن قیمت خوراک دام، کشاورزان ناچار به استفاده در واحدهای دامداری و مرغداری یا فروش به آن سوی مرزها هستند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: در جلسه اخیر، قیمت پیشنهادی نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کرده ایم که امیدواریم وزیر جهاد هرچه سریع تر جلسه شورای قیمت گذاری را برگزار و نرخ اصلاحی خرید تضمینی گندم را اعلام کند. البته نظر کمیسیون کشاورزی هم این است که اصلاح نرخ صورت گیرد.

او با بیان اینکه اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم ارتباطی به افزایش قیمت نان ندارد، گفت: با توجه به پرداخت یارانه، افزایش قیمت گندم تاثیری در قیمت نان ندارد .

قیمت منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم‌ ۱۷ هزارتومان/ با اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نیازی به واردات نیست

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به عدم تشکیل جلسه شورای قیمت گذاری در اسفند، طی نامه ای به رئیس جمهور بعد از عید اعلام کردیم که تجدید نظر در خصوص قیمت گندم صورت گیرد چراکه با نرخ قبلی صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته او، روز دوشنبه در کمیسیون کشاورزی جلسه ای تشکیل شد که تمامی آنالیز هزینه های تولید را ارائه کردیم به طوریکه با احتساب ۲۰ درصد سود، قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزارتومان باید اعلام شود.

هاشمی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۲، تنخواه قیمت در نظر گرفته شده و در صورتی که اعتبار جدیدی لازم باشد، مابه التفاوت قیمت خرید تامین می شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر اصلاح و بازبینی نرخ خرید تضمینی گفت: با توجه به آنکه کشاورزان با عرضه گندم به نرخ قبل متضرر می شوند و در نهایت این امر منجر به کاهش خرید تضمینی و واردات می شود.

او گفت: با اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم به سبب شرایط مساعد بارندگی پیش بینی می شود که نیازی به واردات گندم نداشته باشیم.

نرخ کنونی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه های تولید نیست

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت:در بهمن ماه مکاتبه ای با دبیرخانه شورای قیمت گذاری و کمیسیون کشاورزی، آنالیز هزینه های تولید را ارسال کردیم و وزیر دستور برگزاری کمیته کارشناسی را داد که بنابه دلایلی قبل از عید موفق به تشکیل جلسه شورا نشدند.

به گفته او، بنابر بررسی های صورت گرفته تمامی هزینه های تولید همچون کود شیمیایی نسبت به سال قبل ۵۰ تا ۱۳۰ درصد، سموم بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت و قیمت تراکتور، دنباله بندها، ادوات، حقوق و دستمزد و استحصال آب تحت تاثیر افزایش قیمت ارز قرار گرفت.

ایمانی ادامه داد: بعد از تعطیلات نوروز طی نامه ای به رئیس جمهور اعلام کردیم که براساس آنالیز هزینه های تولید و تورم، نرخ کنونی خرید تضمینی جوابگوی هزینه های تولید نیست و رونوشت این نامه را به وزیر جهاد، سازمان بازرسی و رئیس کمیسیون کشاورزی ارسال کردیم چراکه اصلاح قیمت مطالبه به حق کشاورزان است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه نرخ بدون پشتوانه و کارشناسی را قبول نداریم، گفت: گرچه کشاورزان خواستار قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی به ازای فروش هرکیلو گندم هستند، اما ما این‌نرخ ها را قبول نداریم و همواره براساس قانون و کار کارشناسی باید اصلاح قیمت صورت گیرد.

به گفته او، اگر کمیسیون کشاورزی بتواند دولت را متقاعد کند، جلسه در شورای قیمت گذاری باید تشکیل شود و وزیر جهاد کشاورزی نرخ جدید را ابلاغ کند.

ایمانی با بیان اینکه قیمت نان در بودجه امسال تغییری ندارد، گفت: با توجه به افزایش قیمت گاز، هزینه های کارگری، بیمه، خمیر مایه و ...، دولت براساس تراکنش واحدهای نانوایی، درصدی یارانه به نانوایان می دهد چراکه دولت مصمم است که قیمت نان تغییری نداشته باشد و مابه التفاوت را به نانوا بدهد.

با توجه به آغاز برداشت گندم از ۱۰ فروردین انتظار می رود که هرچه سریع تر نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح شود تا گندم تولیدی از چرخه خرید تضمینی خارج نشود که مجبور به واردات گندم و خروج ارز از کشور شویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
در میان زمین کشاورزی چیزهای ممنوعه بکارید به قیمت گندم هم کاری نداشته باشید. اینا مطمئن باشید که گندم با این قیمت ها جیب کشاورز رو پر پول نخواهد کرد. شما فقط میکارید قیمت را خریدار میگه.
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۰:۵۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام من سه هکتار گندم دارم مخارج سه هکتار حده اقل 90میلیون تومان به اضافه 1چهارم محصول که سهم ابیاری میره با قیمت 15یا 17جه خاکی تو سرم بریزم اقای ریس جمهور وزیر جهاد کشاورزی رو چه حسابی قیمت گندم رو به 15یا 17قیمت گذاری میکنی حده اقل قیمت گندم باید 30هزار تومان باشد تا جواب گوی مخارج باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
مشتری عراق هست 30تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
اگر قیمت گندم.کیلوی.17تومان‌میمونه.گندم‌مارابه.کشور.عراق‌میفروشیم
Australia
ایمان
۲۳:۳۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
تحویل دولت نمیدیم نصفشو خوراک دام میکنیم بقیه به دلال
Iran (Islamic Republic of)
زارع
۲۲:۱۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
وقتی دلال عراقی داره گندم میخره کیلویی 32هزارتومان چه دلیلی داره گندم بدیم 17تومان با این هزینه هایی که به قولا هرکیلویی 15هزارتومان خرجش هست مگه مریضیم برای کیلویی دوتومن یک سال زحمت بکشیم با این قیمت گندم سال اخرشه
Germany
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
واقعا دولت ظلم به مردم می کند گندم داخلی با قیمت ۲۵ هزار ریال نمی خرد با ۳۵ هزار و با ارز می خرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
اگر کشاوزان مانند فولادها وپتروشمی ها و می گذاشتن گندم صادر کنند امروز گندم کاران همانند فولاده قیمت خودرا بادلار پایین بالا می کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
دولت های غربی 50سال پیش که خودشان هم خودکفا بود و نیازی به خرید گندم نداشت بخاطر اینکه کشاورزانش ضرر نکنند مسئولانش دستور دادند که گندم را به قیمت بالا از کشاورزان بخرند و به دریا بریزند که خوارک جانوارن دریایی شود ولی کشاورزانشان ضرر نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
با این قیمت گذاری واقعا ،مسئولین دارن در حق کشاورزان ظلم میکنن،نسبت به تورمی که ایجاد شده قیمت خرید گندم حداقل23تومان باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
باسلام
سم توفوردی تولید هند( علف کش گندم)(خریداریم برای خذف علف‌های هرز گندم استفاده کردیم گندم هایمان را خشک گرده چه کسی مسئول این مصیبت است چه مرجعی مسئول رسیدگی است درشهرستان جوین درحدود۱۵۰ هکتار از مزارع استفاده شده خسارت وارده را چه کسی پاسخگواست
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۱:۴۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
مردم زیر 25نباید تحویل بده چون بزرگترین ظلم به کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۱:۴۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
مردم زیر 25نباید تحویل بده چون بزرگترین ظلم به کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۱:۴۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
با سلام ، هر انچه رو خاستم بگم کشاورزان عزیز و ستم کش گفتند، بنده سالی ۲۰۰ هکتار گندم میکارم ، با هرقیمتی که دولت زد بهش تحویل میدم و سال جدید زراعی پولم رو میزارم تو سرمایه گذاری مطمئن و خودم و امیدوار به وعده های دروغین نخواهم کرد و زمین رو هم به دامداران عزیز جهت چراندن اجاره خواهم داد ،
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۰:۵۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
به نظر بنده بعنوان یک کشاورز و کارشناس چنانچه دولت قیمت مناسب با قیمت منطقه اعلام نکنه بسیاری از کشاورزان گندم را به دلالان خارجی تحویل می دهند و از این رو با کمبود گندم و درنهایت واردات باید جبران مافات کرد. دولت هر چه سریعتر قیمت واقعی گندم جهت خرید اعلام کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
با نظر شما فقط جیب دلالها پر میشه معامله کالا بکالا بهترین گزینه هست که هم از افزایش قیمت جلوگیری میکنه هم دوطرف رضایت دارند
Iran (Islamic Republic of)
نجات ریسی
۲۲:۵۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
بادرود.امسال را حمایتمان نکنید به زیان خوددولت تموم میشه .چون خودتون ناچارمون میکنید گندم نکاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
امسال هم مثل گذشته کشاورزان مورد ظلم قرار گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
جمالی
۰۹:۰۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
سلام اوره پارسال ۲۰۰ بود الان۳۳۰ هزار
۱۷ تحویل نمیدیم گندم
۳۰ قیمت گندمه
مگه ما چه گناهی کردیم که گندم میکاریم
گندم پای خودمون کیلویی۱۴ در امده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
سلام ماکشاورزان چراگندم راارزان تحویل دولت بدهیم درحالی همه هرینه هادوبرابرشده است بایدهمیشه قشرضعیف پایمال شود اگرهمین سرمایه درهرکاری دیگری مثل مسکن ببریم طی دوسال کلی سود می بزیم کیلوی ۲۰هزارتومان بخرند خرج ودخل برابر میشود کساورز ورامین
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۴:۴۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
بروید دنبال ویلاسازی بجای کار کشاورزی
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۲:۲۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
قانون گذار عزیز فردا نگید چرا روستایی عزیز قصد مهاجرت به شهرهاپیدا کردن اینم از حمایت از کشاورز بنده خدا یکسال می‌رفت کارگری میکرد خیلی بیشتر از اینا سود میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ها شم جابری
۲۳:۲۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
من میگم زیر۲۰تومان قیمت گندم زرر برای:کشاورز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم زیاد بالا برود این بار هم خوراکی افزایش می آبد
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۲:۱۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
این فکر احمقانه هست که کشور فقط با گندم به خودکفایی می رسه کشور به همه چیز نیاز داره و در عصر حاضر هیچ کشوری خود کفاف نیست همه به هم نیاز دارند با توجه به شرایط هر کشوری توی یه چیزی قویتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام چطور گندم رواز خارج بادودلار که میشه 100هزار هزار تومان واردات میکنندبعد ما بااین همه خرج مخارج بالا کیلوی 20هزارهم کمه کودی که یکصد هزار گرفتم الان بایدبخرم سیصد هشتاد هزار قضاوت بامردم عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم مناسب با افزایش قیمت سایر وسائل افزایش یابد تا کشاورزان مانند سایر اقشار جامعه زندگی کنند. وقتی همه چیز حداقل دو برابر شده، چطور گندم امکان افزایش قیمت ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۲۱:۲۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم کمتر از ۲۰ هزار تومان ظلم بزرگ در حق کشاورز است. قیمت اجناس مصرفی هر روز بالا میره کسی هم نظارت نمیکنه و پاسخگو نیست. اما قیمت گندم سالی یکبار آن هم در حد نابودی کشاورز.
با این قیمت اعلامی کسی گندم تحویل سیلو نخواهد داد. دلال گران تر می‌خره.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۰:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام دوستان
منم کشاورزم ولی در کل زندگیم فقط دوبار به دولت گندم فروختم. همیشه به دلال میفروشم و نسبت به دولت هم سود خوبی داشته خداروشکررررر.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۰:۰۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
دامدارنابودشده نوبت گندمکارنابودبشه کاشتن گندم صرف نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم باید طوری باشه که کشاورز خورد هم ترغیب ب حفظ زمینش بشه واز تغییر کاربری زمین کشاورزی جلوگیری میشه،تمام هزینه ها از جمله پول اب که خود دولت میگیره چندین برابر شده، بعد فقط 1500 بزاری رو هر کیلو با این روند زمینها خرد وتغییر کاربری داده میشن، کشاورز خرج وزندگی داره از کجاش هر سال بیاره خرج کنه بعد قطره چکانی قیمت محصولش بره بالا، متاسفانه دولت ما برای بخشهایی که باعث امنیت کشور میشع مثل بخش کشاورزی حاضر ب هزینه نیست ولی واسه بخشهای دیگه مثل خودرو سازی تامیتونه پول وهزینه صرف میکنه وهمیشه هممیگن ضرر داریم میدیم
Germany
محمد
۱۹:۱۲ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
دقیقا نشستن چی رو با ۲۰ درصد سود انالیز کردن که به رقم ۱۷ تومان رسیدن،اقلام دیگه باید دو برابر دو برابر افزایش داشته باشن اونوقت ما کشاورزا باید جور مردم و نانوا و تاجر و دکتر و... بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم باید متناسب با تورم باشد و حداقل ۲۵ هزار تومان باشد شما خودتان قصاوت کنید پراید تابستان گذشته حدود ۱۴۰ تا۱۶۰ بود اما الانحدود ۳۸۰ میلیون او ن موقع گندم کیلویی ۱۲۰۰۰ هزار بود الان بای متناسب تورم ۲۵۰۰۰ باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
این مسئولان بی لیاقت کاری با کشاورز میکنه که سال ایند گندم کشت نشه شما چرا دارین کشاورز اذیت میکنید به خدا خرج گندم از کشت های دیگه گرون تره حالا شما مجانی میخرین خدا از سر شما نگذر به شما زندگی پس از زندگی نگاه نمیکنیین ای مسئولان بی لیاقت چرو حق کشاورز پامال میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
چرا اینقد بی انصافی در حق کشاورزان میشه که دولت حاضره گندم رو با قیمت کیلویی35هزار وارد کنه ولی از کشاورزها 25هزارنخره؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
عرضه ندارم جلوی قاچاق را بگیرم
راهت ترین را قیمت را بالا میبریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
اخر کشاورز چه کسی را دارد که از حقش دفاع کند بی کس ترین قشر
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۶:۰۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام قیمت ۱۷ هزار دادن مسئولین بیچاره حتما یادشون نبود کشاورزانی که از زمینهای استیجاری کار میکنن محاسبه کنن عیب نداره با این قیمت کشاورز مستائجر از جیبش میزاره واسه دولت همه اقلام چند برابر افزایش قیمت داشت ولی گندم هر سال ۲ یا ۳ هزار تومن افزایش چون خریدش دست دولته اخه خنده داره کود اوره ای که خود دولت سال قبل داد ۷۵ هزارتومن امسال به کشاورز داد ۱۶۰ تومان از دو برابر بیشتر حالا گندم کشاورزی کیلو ۳ هزار تومن افزایش میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قرار هست اگه قیمت کمتر 20 هزارتومان باشه تحویل دولت نخواهیم داد مشتری خرید هم همین الان اعلام آمادگی کرده
دولت اگه نمیخواد عقب بیفتد نرخ عادلانه مصوب کند نهاده های کشاورزی 100 درصد افزایش یافته قیمت هم به همین مقدار باید افزایش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
حداقل قیمت خرید تضمینی گندم ۲۰ هزار تومان باید باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
حداقل قیمت خرید تضمینی گندم ۲۰ هزار تومان باید باشد
United States of America
خوزستان
۱۵:۱۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
گندم کمتر ۲۵ ضرر واسه کشاورز کمتر از این قیمت ما گندم نمیفروشیم ب دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم باید مثل قیمت پراید باشه بره بالا شرکت ها صاحب دارن ولی گندم کاران بی صاحب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
هزینه واردات گندم بیشتر از خرید با قیمت مناسب از تولید کننده داخلی هست..
United States of America
رضا
۱۴:۴۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
اعزایش قیمت گندم موجب افزایش قیمت نان میشود اون کارشناسی که میگه تاثیر ندارد باید بره گوسفند بچراند حتی روافزایش اهم هم تاثیرگذاراست
United States of America
بوسویط
۱۷:۱۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام
من خودم ۱۰ هکتار دارم
اگر با پول کشت این گندمها ارز یا ماشین میخریدم قطعاً سودش چند برابر بیشتر از گندم بود.
چ چیزی مانده که گرون نشده قیمتهای اجناس روز ب روز داره گرون میشه
نان هم بشه قرصی ۱۰۰۰
چی میشه؟
اینگار مردم با همین یدونه قلم نان ۵۰۰ زنده مانده اند.شاید!
با این همه زحمت و خرج چند برابری و وام های باسود خدا تومنی
۲ تن گندم یه دو چرخه هم برا بچه ام نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
دولت باید تفاوت خرید گندم داخلی و خارجی را یارانه به نانواییوها که تولید کننده نان هستند بدهد و قیمت نان را ثابت نگه دا رند و نان افزایش نیابد
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۲۰:۵۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام به نظر شما کشاورزان باید بهای نان کشور را بپردازند؟ نان ارزان از کیسه ما کشاورزان باید تولید بشه ؟
گندم زیر ۲۰۰۰۰ تومان یعنی ظلم به کشاورزان و تعطیلی تولید گندم داخلی و وابستگی به تولید کنندگان گندم در خارج از کشور
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام آقا وقتی خرج مخارج تولید گندم حد اقل 2برابر شده چرا گندم فقط 3تمن افزایش داده میشه شما اجناسب دیگه روببینین3برابرافزایش قیمت داشتن من برا 6هکتار200ملیون خرج کردم ا200ملیونه آهن گرفته بودم بدون اینکه شبا تا صبح رای آب بلرزم الان می‌فروختم سه برابر مگه جنسای دیگه چی دارن که هر طور دلشون می خواد قیمت می گزارند یه لاستیک 3برابر شده چقدر گندم باید بدم بشه یه لاستیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۴:۵۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
درود
France
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
با این قیمت هیچ کشاورزی گندم به سیلو های دولتی نمیده خودم یکی از اونا هستم پارسال کود سفید کیسه ۵۰ کیلویی دولتی به ما دادن ۵۰ هزارتومان ولی امسال گرفتیم ۱۵۰ هزار تومان این یک نمونشه و بقیه هزینه های شخم و ردیف کار و سم پاشی و اینا همه هزینه ها نسبت به پارسال ۲ تا سه برابر شده حال چطور شده که ظلم به کشاورز میشه خب همون گندمو دولت از ما بگیره ۲۵ هزارتومان ببره سر مرز بده کیلویی ۳۵ هزار تومان به همون عراقی هیچ‌ زحمتی هم نیست براشون ولی در غیر این صورت میفروشیم به بخش دامداری که همون گاوداری و مرغداری و گوسفند و ایناست پس لطفاً قیمت را اصلأح کنید و قیمت را زیر ۲۵ نزنید چونکه ظلم در حق کشاورز میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۲ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
باید ۲۵ تومن بشه و گرنه در بازار ازاد به فروش میرسه یا خوراک دام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ب_ ر
۱۳:۲۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
وظیفه اصلی حاکمیت،؛حمایت،هدایت و نظارت هست.
برای خودکفایی محصولات کشاورزی استراتژیک، از جمله گندم و دانه های روغنی،قیمت فروش محصول و نهاده ها ی کشاورزی را آزاد کنید.تا هم در تولید محصولات کشاورزی و تولید نهاده ها رقابت ایجاد شود .هم کمیت و هم کیفیت بالا برود.امور را از تولید و فرآوری محصولات رابه تعاونیهای مردم نهاد واگذار کنید.تا تولید کنندگان خودشان تصمیم بگیرند. خود شان تولید کنند.و بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
چطور برای حفظ و بیکاری مونتاژ کاران تا ورشکسته نشوند یهویی 40 درصد افزایش قیمت
بعد برای کشاورز محروم که نقد هزینه میکنه به مفت به نسیه بفروشه!!؟؟
با این وضعیت این قیمت گندم یا قاچاق یا خوراک دام طیور میشه آخر سال نیازمند واردات
میشه حکایت گوشت
چون نفع نون دونی بعضی ها از واردات ارجعیت داره به کشاورز تولید کننده!
Iran (Islamic Republic of)
یوسفی
۱۲:۱۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
اختلاف خرید عراقی ها با خرید تضمینی آسمان تا زمین است17هزارتومن کجا و 30هزار تومن کجا
جوابگو هزینه کشاورزی نیست 17هزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم از 30 کشاورز بیچاره میشود کسیاز 30 کمتر گندم به سیلو ندهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
همانطور که خودتون به درستی اشاره فرمودید دلا ل هایی که گندم رو به عراق قاچاق میکنن گندم رو به قیمت 25تا28هزار تومن می‌خرن و با قیمت 32هزار تومن به عراق و در شرق کشور هم با توجه به نیاز دولت طالبان به گندم اگه نرخ گندم پاینن باشه باید انتظار قاچاق گسترده گندم بود اکثر کشاورزها دام هایی دارن که اگه قیمت پایین باشه گندم هاشون رو بعنوان خوراک دام استفاده میکنن. در صورتی که قیمت خرید تضمینی کمتر از22هزارتومن باشه قطعا کشاورزها یا گندم هاشون رو به کسایی که گندم رو قاچاق میکنن میفروشن یا بعنوان خوراک به دام ها میدن دولت هم مجبوره گندم رو با واسطه و بالا تر از نرخ جهانی بخره پس خواهشا پولی که صرف واردات گندم بشه رو به خود کشاورز بدید
Iran (Islamic Republic of)
آزادبخت
۱۱:۵۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
با توجه به تورم تولید و هزینه‌های جاری ، گندم زیر ۲۰ هزار تومن کشاورز بیچاره و تولید و رونق اقتصادی نابود می شود
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۱:۵۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
اگه کاه گندم صادر کنید به قیمت ۱۵ هزار جوابگو کشاورز میباشد وگرنه جز زیان هیچی برای کشاورز ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
بنده کشاورزم زیر ۲۱ حتی یک کیلو ب دولت نمیدم. وارد کنه کیلویی ۱۰۰ میفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
خدا قوت مسولین با درایت پشت صندلی خیلی اذیت نمیشین نه دستتون داخل خرج هست نه چیزی مدیر عامل مهترم پس با این گفته شما باشه تا کشاورز گندم خودشو تحویل دولت بده درست قاچاق گندم خیلی بنفع کشاورز هست چرا درد سر واسه خودش ایجاد بکنه بره زیر بدهکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
کشت گندم ۹ماه زمان بر است ودر این مدت ،نه کشاورز، نه گندم تعطیلی ندارد
و در مدت این دلهره، خشکسالی ،خرابی موتور آب وافت وغیره، ،،،تا محصول در گرمای تابستان حاصل خشک شود،تا یک مشت گندم بر دارد تازه افت رطوبت هم میزنند و پولش را هم دو ماه بعد می‌گیرد
وده ها مورد دیگه ،انصاف هم چیز خوبی است در پناه حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
فروختن گندم با این قیمت به دولت خریت محضه تا وقتی دلال و دامدار با پول نقد خریدار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
خسته نباشید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
اگر خدا وکیلی میخواهید کشاورزان را حمایت و کشور راخودکفا کنید.قیمت گندم و آرد و نان آزاد کنید.تا هم دست واسطه ها و مافیای قاچاق گندم بسته شود. و هم کیفیت پخت نان رقابتی و از دور ریز نان جلوگیری شود.
در عوض یارانه مصرف نان به خانواده ها پرداخت کنید.
نیازی به نظارت و کنترل پیچیده هم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
قیمت گندم مشکل شد برای دولت شرکت ایران خودرو و سایپا هر ماه قیمت ماشین را میبران بالا درطول یک سال قیمت هر ماشین سه برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
.بیسواد توکدوم خرابه ای درس خوندی وچطورمحاسبه کردی ک۱۷تومن سودهم داره براکشاورز؟مگه توبیسوادنمیدونیکود دی امونیوم براگندم۳میلیون شده ۶تاش ۱۸تومن.جزتراکتوروسم زنگ وعلف هرلیتر۱ودویس تومنه.کوداوره۳۵۰تومن ۷کیسه.کمباین۳تومن سرزمین تاتحویل گندم هرباری ۷۰۰تومن درهکتار۲تومن میشه.کارگرابیاری۳۵۰درروز..گازوییل لیتری۸تومن ازاد..روغن موتور..سم علف..مزدوزحمت خودمم هیچ..۳تا۴تن گندم ۶۰تومن اگر بشه ک خیلی بخادبکنه.بازم ضرره
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۰۹:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
آقا حداقل قیمت ۲۰تومان نباشه ما تحویل نمیدیم یک کیلو هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
بااین قیمت امسال سال بسیار سختی برای دولت هست ، چون کشاورز گندم تحویل نمیده . چراکه تمام اجناس تا دو برابر هم گرون شدن . هزینه های کشاورزی تا دو برابر افزایش داشته
ولی قیمت گندم فقط ۲۵ درصد افزایش داشت . با این روند پیش رو تورم و گرانی ، کشاورز باید تقریبا تمام سود خود از کشت گندم رو اختصاص بده به کشت دوباره در پاییز . یعنی دور باطل برای کشاورز ، یعنی کشاورز هر سال باید کار کنه که تونسته باشه خرج کشت بعدیشو در بیاره . مثلا امسال از هر هکتار حدود ۳ تن گندم برداشت بشه
مخارج سال پیش رو در نظر بگیریم سود این کشاورز میشه هکتاری ۲ تن گندم که الان با این تورم برای کشت پاییز به راحتی باید هکتاری ۱/۵ تن گندم اختصاصی بده
این اعداد در شرایط باردهی خوب هست
یعنی کشاورز برای هکتاری ۵۰۰ کیلو گرم گندم داره کار میکنه . یعنی یه کشاورز که ۵ هکتار گندم کاشته در آمدش میشه ۵ تن گندم و قیمتی حدود ۷۰ میلیون تومن . یک سال کار کنی برای ۷۰ میلیون تومن . تصورش هم دردناک هستش چه رسه به اینکه ما داریم تو واقعیت میبینیم . دولت حاضر برای واردات گندم کیلویی تا ۴۰ هزار تومن هم هزینه کنه ، ولی حاضر نیست گندم کشاورز خودش رو با قیمت واقعی بخره و میگن قیمت باید کارشناسی باشه . کارشناسی به ضرر کامل کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۴۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
این دوستان ۲۰ درصد سود رو چجوری حساب میکنن؟ اگه صد میلیون من در یکسال ۲۰ میلیون سود بکنه کفاف سود بانکی وامم هم نمیشه.. بعدش گیرم وام نگرفتم واسه خودمه این پولو بشه ۱۲۰ م آیا به اون منطقتون رجوع نمیکنید که سرمایه کشاورز تو یکسال چقدر کوچیک میشه با این پول دوباره نصف اون زمینم نمیتونه اجاره و کشت کنه.. ضمنا با این قیمت پیشنهادی سودی در کار نیست.. خجالت بکشید حضرت عباسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
من خودم کشاورزم کشاورز هیچ گاه جیبش پر نیست فقط از زمین برمیدارد دوباره به زمین بر میگرداندوسلام شاید یکبار هم لقمه ای نان گیرش امد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
اگر مسولین در هر کاری دخالت نامعقول نمیکردند کارها بهتر حل میشد.باید آب ملی باشد وبه قیمت واقعی وبالاترین خریدار فروخته شود،برق ( ودیگر منابع)به نرخ واقعی وصادرات وتک نرخی،از کل املاک مالیات سنگین سالیانه گرفته شود که ازسوداگری وپولهای ناحق باد آورده جلوگیری شود،وسودش بین همه تقسیم شود،ودر عوض قیمت دستوری برای گندم ونیروی کار و... نگذارند و اجازه دهند خودش به تعادل برسد.
آخرین اخبار