مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از ذخیره سازی استراتژیک کود‌های پتاسه در انبار‌های استان خبر داد.

سید صمد ضیایی گفت: در راستای اجرای سیاست‌های راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان و دفتر مرکزی شرکت در حمل و ارسال کود‌های پتاسه از مبادی و کارخانجات تولید داخل کشور و نیز کیسه گیری و روان سازی کود‌های فله به میزان روزانه حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ تن از انبار‌های سازمانی این شرکت در سال ۱۴۰۲ تاکنون کم سابقه بوده است.

او به حمل کود پتاسه در روز‌های مختلف هفته به خصوص در ایام تعطیل نوروزی اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر بیش از یک هزارو۹۴۴ تن کود کلرور پتاسیم و یک هزارو ۲۸۷ تن کود سولفات پتاسیم در انبار‌های استان ذخیره سازی شده است تا کشاورزان برای تهیه کود مورد نیاز دغدغه نداشته باشند.

ضیایی با بیان اینکه کشاورزان بهتر است برای مقدار مناسب کود پتاس قبل از کشت محصول با انجام آزمایش خاک و بررسی عناصر مورد نیاز خاک، نوع خاک و PH خاک، به مقدار موردنیاز خاک به عنصر پتاسیم پی ببرند، افزود: کشاورزان باید فرصت را مغتنم شمرده و همزمان به تهیه سرک کوداوره از منابع کود کلرور پتاسیم و یا کود‌های پتاس بالا و مصرف آن در مزارع اقدام کنند.

وی در ادامه به اهمیت مصرف کود پتاسه اشاره کرد و گفت: با توجه به مصرف اندک کود‌های پتاسه، مقدار برداشت پتاسیم از خاک بیشتر از سرعت آزادسازی این عنصر از کانی‌ها بوده است و برای به دست آوردن یک عملکرد مطلوب، تأمین عنصر پتاسیم امری ضروری است.
ضیایی افزود: گیاه گندم در مرحله ساقه رفتن بیشتر از سایر مراحل به پتاسیم احتیاج دارد.
او گفت: در این مرحله روزانه ۵.۳ تا ۸ کیلوگرم در هر هکتار پتاسیم جذب می‌شود و مصرف کود‌های پتاسیمی این نیاز را جبران می‌کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: به علاوه، کاه گندم منبع با ارزشی است که حدود ۸۵ درصد از پتاسیم جذب شده توسط گیاه در ترکیب آن قرار می‌گیرد.
او افزود: این عنصر همچنین بر کمیت و کیفیت محصولات تاثیر مستقیم دارد پتاسیم مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری‌ها و صدمات ناشی از تنش‌های خشکی افزایش می‌دهد، این عنصر سبب افزایش بازدهی استفاده از کود‌های نیتروژنی نیز می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.