خبرگزاری بلومبرگ در خصوص رویکرد جدید عربستان می‌گوید این تصمیمات «پیروزی بزرگی» برای ایران و «ضربه ای» به نفوذ آمریکا در منطقه خواهد بود.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی در خصوص تحولات جدید منطقه غرب آسیا می‌نویسد سیاست جدیدی که عربستان اتخاذ کرده به مثابه پیروزی ایران و شکست آمریکا خواهد بود.

این خبرگزاری به نقل از سه منبع آگاه در عربستان و یک منبع در امارات می‌گوید عربستان در حال انجام اقداماتی است که به کشور‌های اتحادیه عرب اجازه می‌دهد تا به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب پایان دهد. گفته می‌شود امارات نیز از این تصمیم حمایت می‌کند. منابع می‌گویند این تلاش‌ها ادامه دارد و ممکن است طولانی شود و یا حتی از بین برود؛ یا اینکه به توافقی موقت منجر شود. از سوی دیگر، آمریکا از این تصمیم آگاه شده و نسبت به آن هشدار داده، اما متوجه شده که نمی‌تواند آن را متوقف کند.

افزون بر تلاش برای عادی سازی روابط با سوریه، عربستان تمایل خود را برای افزایش روابط با ایران و چین نیز نشان داده است.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد آشتی موفق سوریه نشان دهنده «ضربه‌ای به نفوذ آمریکا در خاورمیانه» است و شکاف بین منطقه و دولت‌های غربی را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، این اقدام یک «پیروزی بزرگ» برای ایران خواهد بود که در این مدت به حمایت از سوریه پرداخته است.

گفته می‌شود قطر و کویت با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت کرده‌اند. اما منابع می‌گویند که بعید است این کشور‌ها بتوانند برای مدت طولانی در مقابل جریان بایستند.

بلومبرگ در انتها می‌نویسد بسیاری در واشنگتن نگران هستند که اشتیاق عربستان برای تمرکز بر چین و ایران به نوعی به منافع امنیت ملی آمریکا در منطقه آسیب برساند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به تازگی گفته است که وزارت او به «متحدان آمریکا» در مورد عادی سازی روابط با بشار اسد هشدار داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
همه از آمریکا وحشت کردن چون فهمیدن سر همه رو به باد میده
آخرین اخبار