مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۴۳ نمونه بیولوژیک از گونه‌های مختلف جانوری (مهره داران) پارسال در این استان تهیه شده است.

 علی سالاروندمدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار داشت: ذخایر ژنتیکی شامل تمام اجزای تنوع زیستی از جمله گیاهان، جانوران، میکرو ارگانیسم‌ها و تمام اشکال حیات است.

او با بیان اینکه لرستان از غنای زیستی و اکوسیستمی حدود ۳۰ درصدی برخوردار است افزود: مهمترین مزایای استفاده از بانک ژن در حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم‌ها، دستیابی به روش‌های تکثیر گونه‌های در معرض تهدید و در حال انقراض، ارزیابی آلودگی‌های زیست محیطی و اثرات ناشی از آن در اکوسیستم‌ها، روند انقراض گونه‌ها، مطالعات ژنتیک جمعیت برای حفظ و مدیریت صحرایی جمعیت‌های جانوری و گیاهی و ساماندهی پژوهش‌ها و تحقیقات به منظور کاربردی شدن مطالعات در حفظ طبیعت است.

سالاروند گفت: ذخایر ژنتیکی و زیستی برای کشور‌های مختلف به این لحاظ با اهمیت است که نقش مهمی در تحقیقات بیوتکنولوژی و توسعه محصولات مربوطه، اشتغال‌زایی، ایجاد زمینه‌های کسب و کار و ایجاد امنیت غذایی، سلامت و اقتصادی داد.

او ادامه داد: فراهم کردن بستر لازم برای حفاظت و احیای گونه در معرض خطر انقراض گوزن زرد ایرانی با مشارکت بخش خصوصی، افزایش سطح تنوع زیستی هم از نظر زیستگاه‌ها و هم از نظر فون مهره‌داران، تیمار و رهاسازی بیش از ۵۰ فرد از مهره داران مصدوم، حلقه گذاری ۱۱ فرد پرنده و رهاسازی در طبیعت، شناسایی، اکتشاف و استخراج ۱۱۰ گونه فسیل مهره‌داران با قدمت ۲.۵ الی هفت میلیون سال از اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور در سال ۱۴۰۱ بوده است.

 

برچسب ها: محیط زیست ، زیست بوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.