سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد آمریکا با تحریف ماجرای ورود بالون به حریم هوایی خود، به دنبال ایجاد جنگ روانی و تبلیغات علیه پکن بوده است.

روابط چین و آمریکا طی ماه‌های اخیر به دلیل ورود بالون تجسسی پکن به حریم هوایی این کشور و نیز مداخله گسترده واشنگتن در شرق آسیا به ویژه مسئله تایوان رو به سردی گراییده است. با این حال، پکن همواره بر حل و فصل اختلافات از طریق دیپلماتیک تاکید دارد.

به گزارش تل تریدر، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه شنبه) سرنگون کردن بالون هواشناسی این کشور از سوی آمریکا را اقدامی غیرمنتظره و عجیب خواند و واشنگتن را متهم کرد با تحریف ماجرای ورود بالون به حریم هوایی خود، به دنبال ایجاد جنگ روانی، هیاهو و تبلیغات علیه پکن بوده است.

وی در کنفرانس خبری روزانه خود در وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران با رد ادعای واشنگتن درباره جمع آوری اطلاعات اماکن حساس نظامی آمریکا توسط بالون چینی تاکید کرد: ما بار‌ها و بار‌ها با شفافیت این مسئله را اعلام کرده ایم که وقوع این اتفاق غیرمنتظره و در نتیجه شرایط اضطراری رخ داده است و با توجه به ماهیت غیرنظامی این بالون که برای مقاصد هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است ادعا‌های دیگر مطرح شده در این باره نادرست است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین و تلاش پکن به منظور میانجیگری در این باره خاطر نشان ساخت: ما آمادگی داریم برای استقرار صلح و پایان مخاصمه میان دو طرف با اروپا وارد مذاکره شویم. پکن از طرف اروپایی انتظار دارد استقلال استراتژیک و خرد سیاسی خود را نشان دهد و گام‌های محکمی برای دستیابی به صلح و ثبات بلند مدت در اروپا بردارد.

این سخنان سخنگوی وزارت خارجه چین یک روز پیش از سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به پکن مطرح می‌شود. تلاش چین برای استقرار صلح در اروپا در حالی مطرح می‌شود که فن در لاین پکن را به تلاش برای تغییر نظم (لیبرال) نظام بین الملل با مرکزیت خود متهم کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار