معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: طرح پایش و ارتقاء تندرستی زنان و دختران از منظر آمادگی جسمانی و فعالیت بدنی در استان اجرا می شود.

اسلامی معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی  با اعلام اینکه در جامعه کنونی، تغییر قابل توجهی در نقش زنان رخ داده است که خستگی ناشی از سنگینی وظایف آن‌ها و سطوح استرس، مخاطراتی را برای سالمت زنان به همراه داشته است، گفت: با توجه به شاخص‌های تن سنجی و سبک زندگی و اقدام به غربالگری و بررسی سلامت زنان، می‌توان افراد در معرض آسیب پذیری را شناسایی و برنامه‌های پیشگیری و حمایت‌های درمانی را برای کنترل مشکلات سلامت ناشی از آن را در جمعیت زنان فراهم کرد.

به گفته او به منظور غربالگری وضعیت جسمانی زنان و دختران روستایی و شهری، تدوین و اجرای " طرح پایش و ارتقا تندرستی زنان و دختران از منظر آمادگی جسمانی و فعالیت بدنی را در ۴ فاز در دستورکار خود قرار داده است.

معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: در فاز اول طرح پایش و غربالگری زنان و دختران، جمع آوری اطلاعات در فاز دوم پردازش اطلاعات و نتیجه‌گیری و در فاز سوم ارائه مدل مداخله‌ای اصلاح الگوی سبک زندگی مبتنی بر ورزش و در قالب فاز چهارم این طرح هم پیگیری و ایجاد انگیزه‌های لازم برای استمرار در انجام فعالیت‌های ورزشی مؤثر انجام می‌شود.

اسلامی بیان کرد: این طرح با هدف ارتقا تندرستی زنان و دختران با رویکرد توسعه سلامت اجتماعی و افزایش سطح حمایت‌های اجتماعی در جامعه بانوان اجرا می‌شود.

او پایش و ارزیابی تندرستی زنان و دختران، تحلیل و کاربرد نتایج در تعیین اولویت‌ها، توجه به عدالت در دسترسی و بهره‌مندی جامعه زنان و دختران از خدمات ورزشی مبتنی بر تندرستی، پیشگیری از پیری زودرس و ارتقا بهره‌وری و کیفیت سن باروری در زنان را از کلی این طرح اعلام کرد.

معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی عنوان کرد: غربالگری وضعیت جسمانی مرتبط با شرایط تندرستی، توجه به ابعاد مختلف تندرستی زنان و دختران با توجه به آسیب پذیر بودن و وجود فقر حرکتی بین آنها، تأمین، حفظ و ارتقای سلامت زنان و دختران از طریق شناسایی روش‌های مناسب تشخیصی و درمانی در اختالالت شایع نظیر ناهنجاری‌های اسکلتی -عضلانی، توسعه همکاری‌های بین بخشی در حوزه اطلاعات، تحقیقات و برنامه‌ریزی فعالیت‌های مرتبط با تندرستی زنان و دختران، افزایش آگاهی زنان و دختران در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر شایع از قبیل بیماری‌های قلبی_عروقی، دیابتن و بیماری استئوآرتروز از طریق انجام حرکات ورزشی و توانمندسازی زنان و دختران برای برقراری سبک زندگی سالم از طریق ورزش و فعالیت‌های بدنی از جمله اهداف اختصاصی اجرای این طرح است.

معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی جامعه مخاطب این طرح را دختران رده سن ۱۸ تا ۶۰ سال اعلام کرد.

اسلامی افزود: در قالب فاز اول این طرح زنان شاغل و همسران و دختران شاغلین آقا در حوزه ستادی وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها و شهرستان‌های تابعه شناسایی می‌شوند.

به گفته او در فاز دوم این طرح هم بانوان شاغل و دختران و زنان شاغلین در دیگر دستگاه‌های اجرایی استان و زنان خانه دار از طریق فراخوان و اطلاع رسانی، برگزاری همایش‌های هفتگی استانی اطلاع رسانی می‌شود.

معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: معاونت توسعه ورزش بانوان اداره کل، هیأت آمادگی جسمانی و هیأت پزشکی-ورزشی خراسان جنوبی مجریان طرح مورد نظر هستند.

او عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح شاخص‌های اطلاعات فردی، شاخص آنتروپومتریکی، شاخص‌های بالینی، سبک زندگی و عادات غذایی، شاخص‌های آمادگی جسمانی، ناهنجاری‌های بدنی شایع و الگو‌های حرکتی پایش می‌شوند.

به گفته اسلامی همه آزمودنی‌ها قبل از اجرای برنامه ورزشی پرسشنامه آمادگی برای شروع فعالیت ورزشی را پر کرده و توسط پزشک هیأت پزشکی ورزشی مجوز شروع فعالیت را دریافت می‌کنند و رضایت نامه شرکت و همکاری در این طرح پژوهشی را امضا می‌کنند.

معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی زمان اجرای فاز یک این طرح را تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.