رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر گفت: کارشناسان از توصیه غیرمسئولانه به مصرف حشره‌کش در مزارع گندم و جو خودداری کنند.

عطار رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر گفت: کارشناسان در مزارع گندم و جو تا جایی که امکان دارد، از توصیه به مصرف حشره‌کش خودداری کنند.

او افزود: در دستورالعمل حفظ نباتات برای آفات گندم، دستور مبارزه نیامده است، مگر در صورت خسارت به برگ پرچم و ماقبل آن در حد بالای ۲۵ درصد.

عطار ادامه داد: مصرف غیرمسئولانه حشره‌کش‌ها در گندم و جو، موجب نابودی دشمنان طبیعی آفات و طغیان در سال‌های بعد می‌شود.
او افزود: حتی طغیان مگس جوانه‌خوار و ظهور برخی آفات جدید ممکن است در اثر همین موضوع اتفاق افتاده باشد به همین دلیل باید کشاورزان را نسبت به اهمیت کاهش مصرف حشره‌کش‌ها آگاه کرد.

عطار با بیان اینکه کشاورزان تسطیح اولیه قبل از کاشت را جدی بگیرند، ادامه داد:در مزرعه تسطیح شده، عمق کشت یکنواخت، سبز اولیه بهتر و یکنواخت و در صورت داشتن منبع آبی، آبیاری با سهولت بیشتر انجام خواهد شد.

او گفت: عدم تسطیح موجب رشد غیریکنواخت و ایجاد مانداب در سال‌های پرباران و رشد ضعیف در سال‌های کم‌باران و عدم امکان آبیاری می‌شود.

او با اشاره به اجرای عملیات تنک‌کاری و کولتیواسیون در مزارع چغندرقند گفت:هر چند در سال جاری به دلیل ضعف رشدی و نگرانی کشاورزان از وضعیت مزرعه، عملیات تنک‌کاری به تعویق افتاد، ولی توصیه بر این بوده است که حتماً تنک‌کاری در اواسط اسفندماه انجام گیرد و توصیه می‌شود که این مهم، در سال‌های زراعی آتی مد نظر قرار گیرد.

او ادامه داد: رقابت بین بوته‌ها و مصرف آب و مواد غذایی خاک در تراکم زیاد، موجب کاهش عملکرد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.