بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که برای بررسی وضعیت این بیماری در استان قزوین از دام‌های ۲۲۶ روستا نمونه برداری شد.

غلامرضا توکلی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در راستای اجرای دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر بررسی وضعیت شیوع بیماری بروسلوز در جمعیت گوسفند و بز روستایی و عشایری، اداره کل دامپزشکی استان قزوین از ۲ هزارو ۲۶۰ راس دام در ۲۲۶ روستا، با روش انتخاب تصادفی نمونه برداری کرد.

توکلی افزود: در این طرح از هر روستا تعداد ۱۰ نمونه خون از دام سبک و نیز اطلاعات وضعیت بهداشتی گله اخذ و در مجموع تعداد ۲۲۶۰ نمونه سرمی برای بررسی به آزمایشگاه تشخیصی این اداره کل جهت آزمایشات رزبنگال و رزبنگال مودیفیه ارسال شد.

وی اضافه کرد: این طرح با هدف بررسی وضعیت شیوع بیماری بروسلوز در دام سبک و متعاقب آن اجرای راهکار‌های پیشگیرانه و اقدامات کنترلی بیماری در سطح کشور اجرا شده است.

توکلی خاطر نشان کرد: بیماری بروسلوز (تب مالت) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌باشد که مصرف شیر غیرپاستوریزه، گوشت خام یا نیمه‌خام و تماس نزدیک با ترشحات بدن حیوان مبتلا به بیماری، از دلایل اصلی انتقال این بیماری به انسان هستند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: باکتری بروسلا طیف گسترده‌ای از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام‌ها، کاهش تولید شیر، ناباروری و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار