در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع بهبود فضای کسب و کار با تسهیل صدور مجوزها با حضور شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد بحث و بررسی شد.
صدور برخط مجوزها چه تاثیری بر افزایش مشارکت مردم در اقتصاد دارد؟
حسینی: اگر حضور مردم و بخش غیر دولتی در اقتصاد محقق شود شاهد پیشرفت اقتصاد خواهیم بود. تحریم و جنگ ناخواسته سهم دولت را در اقتصاد بیشتر می کند. سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بعد از جنگ ابلاغ شد که در این قانون بسیاری از ممنوعیت ها برای حضور مردم در بخش های اقتصادی برداشته شده است.
دولت ها به عناوین مختلف اجرای این قانون را دور می زنند و نمونه آن بانک های دولتی هستند.
در مجلس چه تدابیری برای اجرای بهتر این قانون شده است؟
حسینی: در لایحه های بودجه که به مجلس می آمده در جاهای مختلف صندوق هایی ایجاد شده که این ها در واقع نهاد مالی و دولتی هستند ما جلوی تشکیل این صندوق ها را گرفتیم.
صدور برخط مجوزها چه تاثیری بر کسب و کار ها دارد؟
حسینی: محیط کسب و کار یعنی عواملی که بر عملکرد یک فعال اقتصادی اثر می گذارد اما در اختیار او نیست یکی از این عوامل مجوزهای کسب و کار است.
امضاهای طلایی و مجوزهای کاغذی باید برداشته شود. به این منظور سامانه ای در وزارت اقتصاد تشکیل شده اما این سامانه هنوز کامل نیست. بخش قابل توجه ای از دستگاه ها متصل شده اند. کیفیت اتصال از جانب ما پیگیری می شود. گزارش نظارتی در این خصوص تهیه کردیم و دستگاه به دستگاه بررسی می شود و برخورد قضایی با دستگاه متخلف خواهد شد.
آخرین وضعیت صدور مجوز کسب و کار به چه صورت است؟
سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد: صدور مجوز کسب و کار سه مرحله دارد. نخست شرایط صدور مجوز که قرار است تصویب و در درگاه اعلام شود و ۹۹ درصد این بخش انجام شده است.
گام دوم الکترونیکی شدن درخواست و صدور مجوز است که برای ۹۷ درصد مجوزها انجام شده است.
چه تعداد مجوز به صورت برخط صادر شده است؟
سیاح: میزان صدور مجوزها به طور لحظه ای در درگاه ملی مجوزها قابل مشاهده است. تا صبح امروز ۲۸۱ هزار مجوز به صورت الکترونیکی در درگاه ملی مجوزها درخواست و صادر شده است.
۹۷ درصد مجوزها به این درگاه اتصال پیدا کرده اند اما در شهرستان ها به این موضوع بها نمی دهند و درهای پشتی دستگاه ها همچنان برای صدور حضوری مجوز باز است.
ما به تمامی وزارتخانه ها اعلام کردیم که دستگاه های زیرمجموعه آنها در شهرستان ها حق ندارند افراد را حضوری فرابخوانند و حق ندارند شرایط اضافه برای صدور مجوز بگذارند.
چه دستگاه هایی به درگاه ملی مجوزها متصل نشده اند؟
سیاح: وزارت جهاد کشاورزی در برخی دستگاه های زیرمجموعه همچون شیلات و قوه قضاییه هیچ کدام از بخش ها متصل نشده اند.
شهرداری ها متصل شده اما جزو همان هایی که در پشت باز است. شهرداری تهران متصل شده و مابقی شهرداری ها متصل نشده اند.
کمترین و بیشترین زمان صدور مجوز چقدر است؟
سیاح: زمان صدور مجوزهای ثبت محور ۳ روزه است. برای مجوزهای تایید محور مثل مجوز بیمارستان و مدرسه که به بررسی بیشتری نیاز دارد، بیشترین زمانی که قانون اجازه داده تا چند ماه است.
قرار بود در صورت تاخیر دستگاه ها در صدور مجوز خود درگاه ملی اقدام کند این کار اجرا می شود؟
سیاح: اجرای این کار پیچیدگی هایی دارد. به طور مثال اگر وزارت بهداشت در صدور مجوز درمانگاه تاخیر داشته باشد آیا ما تخصص صدور مجوز را داریم؟ ما تمام همت خود را گذاشتیم که خود دستگاه ها در زمان مقرر مجوز را صادر کنند.
اوایل راه اندازی درگاه ملی مجوزها ۴۵ درصد درخواست ها با تاخیر صادر می شد اواخر اسفند به ۱۰ درصد رسید و تاخیرها کمتر شده است.
این قانون صدور مجوز از طریق درگاه ملی مثل تفنگ پری است که ما جرات شلیک را نداریم.
حسینی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس: وقتی با مماشات با دستگاه های متخلف برخورد کنیم این اتفاق نمی افتد. باید قانون را اجرا کنیم مسئولیت هر گونه خطایی بعد از صدور مجوز از طریق درگاه ملی با دستگاهی است که به موقع مجوز نداده است.
ما اعلام آمادگی می کنیم تا وزیر دستگاه متخلف را به مجلس احضار کنیم و باید پاسخگو باشد.
همچنین پلیس راهور هم در زمینه مجوز آموزشگاه رانندگی هیچ مجوزی جدید نمی دهد
درخواست من برگزاری ازمون برای افراد نامرتبط جهت شناسایی افراد حرفه ای و همچنین جلوگیری از سرریز دیگر رشته ها به این حوزه خدمتی هست.
البته حتما در این گروه از افراد متخصصین عالی هم وجود داره اما مطمئنا قابل اعتماد برای عموم انها نیست.
ممنون