با وجود بحران انرژی، اتحادیه اروپا در نظر دارد روند صادرات گاز مایع روسیه و بلاروس به قاره سبز را دشوار کند.

آمریکا و متحدانش از زمان آغاز جنگ اوکراین، اقدام به اعمال طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه حوزه انرژی روسیه کرده‌اند. گرچه این تحریم‌ها صادرات انرژی مسکو را کاهش داد، اما باعث افزایش بهای سوخت در غرب و تشدید تورم در این کشور‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از توافق برای یافتن گزینه‌های قانونی به منظور توقف صادرات گاز مایع شرکت‌های روسیه به قاره سبز خبر دادند.

وزرای انرژی اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند قوانین جدید گاز این اتحادیه باید شامل این گزینه برای دولت‌ها باشد که به طور موقت صادرکنندگان گاز روسی و بلاروسی را از پیشنهاد اولیه برای ظرفیت زیرساخت مورد نیاز برای تحویل گاز مایع به اروپا باز دارد.

این پیشنهاد باید برای تصویب در پارلمان اروپا مورد بررسی قرار گیرد که این روند می‌تواند ماه‌ها به طور بیانجامد. کشور‌های اروپایی در نظر دارند به دلیل جنگ اوکراین، تحریم‌های سنگین‌تری را علیه مسکو اعمال کنند. سال گذشته میلادی مسکو ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز مایع به اروپا صادر کرد که این میزان در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۶ میلیارد دلار بود.

این درحالی است که روسیه تاکنون توانسته است با جایگزین کردن مشتریان قدیمی با جدید، تحریم‌های غرب را بی اثر کند. «نیکولای شالگینوف» وزیر انرژی روسیه اعلام کرد مسکو پس از تحریم‌های وضع شده غرب تمامی ظرفیت پیشینی را که به کشور‌های غربی ارسال می‌کرد، اکنون به کشور‌های دوست خود صادر می‌کند.

وی تأکید کرد: «من می‌توانم امروز اعلام کنم ما موفق شدیم به طور کامل تمامی ظرفیت صادراتی خود را که از تحریم‌ها متأثر شده بود به سمت کشور‌های دوست منحرف کنیم. ما هیچ کاهش فروشی به دلیل تحریم‌های غرب نداریم.»

چین و هند از بزرگترین خریداران نفتی روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین محسوب می‌شوند. با این حال مقامات غربی می‌گویند مسکو مجبور به دادن تخفیف‌های سنگین به مشتریان آسیایی خود شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار