غار نخجیر استان مرکزی در دامنه کوه تخت مانند تونل زمان گردشگران نوروزی را به ۷۰ میلیون سال قبل می‌برد.

غار ۷۰ میلیون ساله نخجیر استان مرکزی در میان راه دلیجان به نراق آماده است تا گردشگران نوروزی را به عمق تاریخ دوران سوم زمین شناسی ببرد.

این غار جزو غار‌های آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود و از جمله غار‌های طبقاتی است که از سه طبقه تشکیل شده؛ حدود ۹۵ درصد از دیواره‌های غار پوشیده از رسوبات آهکی و مابقی سنگی است.

منحصر به فرد بودن نهشته‌ها، دسترسی آسان به غار، خودترمیمی به دلیل زنده بودن و تهویه مطبوع مناسب هوای درون غار از ویژگی‌های خاص غار است.

مشهدی کارشناس میراث فرهنگی گفت: تالار‌های متعدد و حوضچه‌های آب، راهرو‌های طولانی، مسیر‌های مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا هر ساله گردشگران را به سوی این غار می‌خواند.

مشهدی افزود: قرار گرفتن شهر‌های استان مرکزی در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق این غار به عنوان نقطه گردشگری مطلوب و قابل دسترس است و سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر از این غار دیدن می‌کنند.

او اضافه کرد: در مسیر غار، گلستان‌های محلات، خانه تاریخی امام راحل در خمین و شهر تاریخی نراق قرار دارد که پذیرای گردشگران است.

غار نخجیر استا مرکزی در زمستان سال ۱۳۶۶ در پی کمبود آب و در هنگام مطالعات مکان‌یابی برای حفر چاه به منظور تأمین آب شرب دلیجان توسط تیم مطالعاتی کشف شد و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.