سید جعفر تشکری هاشمی در خصوص روند ورود اتوبوسهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران، اظهار کرد: در تأمین اتوبوس یا واگن مترو، شرایط اینگونه نیست که تولیدکنندگان تولید انبوه داشته و در انتظار مشتری باشند بلکه به سفارش خریدار اقدام به تولید میکنند؛ لذا تأمین اتوبوس نیاز به انعقاد قرارداد دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: بر اساس آنچه اطلاع داده شده قرارداد برای خرید دو هزار دستگاه اتوبوس با دو تولیدکننده منعقد شده و میتوان امیدوار بود که هفت تا هشت ماه پس از آغاز سال شاهد ورود این اتوبوسها باشیم.
وی ادامه داد: در مجموع بین ۶ تا ۹ ماه زمان میبرد تا سازنده پس از انعقاد قرارداد، محصول خود را در بازار و بین خریداران توزیع کند؛ بنابراین پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۲ بخش اعظمی از اتوبوسها وارد شود و برای مابقی نیز باید قراردادها به مرحله انعقاد برسد.
تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: حتی اگر تأمین اتوبوسها به سال ۱۴۰۳ نیز برسد باید در ابتدای سال ۱۴۰۲ قراردادها نهایی شود و امیدواریم بخش عمدهای از قراردادها در طول سال منعقد شود.
وی با اعلام اینکه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای جایگزینی خودروهای تاکسی و ون در بودجه پیشبینی شده است، یادآور شد: اگر قاعده را بر کمک ۷۵ درصدی دولت و سهم ۲۵ درصدی شهرداری که پرداخت شده، بگذاریم با رقم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی میتوان پنج هزار ون خریداری کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: با توجه به اینکه خرید وسایل حمل و نقل عمومی در بودجه مصوب شده با سماجت و جدیت از شهرداری پیگیری خواهیم کرد که این قراردادها را به فوریت به سازندگان داخلی منعقد کنند و حتی اگر سازندگان داخلی نیز نمیتوانند تولید کنند باید از خارج کشور تامین کرده و وارد کنند؛ لذا تولید داخلی و واردات از طریق خودروسازان را با جدیت پیگیری میکنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به نظر میرسد هنوز مشکل شمارهگذاری ونهایی که اخیرا رونمایی شد، برطرف نشده و امیدواریم اختلافی که بین وزارت کشور و سازنده وجود دارد، برطرف و ونها وارد ناوگان شود.