وزیر خارجه روسیه از رویکرد روس هراسی کشور‌های غربی علیه مسکو انتقاد کرد.

روابط میان روسیه و کشور‌های غربی از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ رو به تیرگی نهاده است. تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش علیه مسکو و حمایت همه جانبه نظامی از کی‌یف، باعث بی اعتمادی مقامات روسیه نسبت به غرب شده است.

به گزارش تل تریدر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز (جمعه) در مطلبی در نشریه اسکات (Scout) با انتقاد از رویکرد کشور‌های غربی علیه مسکو نوشت: پس از اقدامات خصمانه انجام شده، آمریکا و اتحادیه اروپا باید برای جلب اعتماد روسیه سخت تلاش کنند.

لاوروف با اشاره به رویکرد‌های خصمانه و سیاست‌های ضدروسی غرب طی یک سال اخیر خاطر نشان ساخت: کشور‌های غربی باید رویکرد روس هراسی خود را کنار بگذارند و به همکاری با روسیه بازگردند، زیرا این موضوع در گام نخست به نفع آن‌ها خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه درباره جنگ اوکراین نیز گفت: ما شاهد یک نبرد همه جانبه هستیم که ریشه در تلاش گروه محدودی از کشور‌های غربی با هدف تضمین سلطه بر جهان و جلوگیری از شکل گیری یک نظام چند قطبی در نظام بین الملل دارد.

لاوروف در اوایل ماه جاری میلادی هشدار داده بود هر گونه تقابل میان روسیه و آمریکا می‌تواند تبعات جدی برای جهان داشته باشد. این سخن وی به دلیل وجود زرادخانه هسته‌ای بزرگ دو کشور است که می‌تواند تقابل دو طرف را به سرعت به سمت جنگ هسته‌ای پیش ببرد.

وزیر خارجه روسیه بر این باور است آمریکا می‌خواهد مانع از تغییر سیستم از تک قطبی (با محوریت آمریکا) به چند قطبی (با حضور کشور‌های روسیه و چین) در نظام بین الملل شود.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان معتقد است جهان در حال حاضر دیگر تک قطبی نیست و روسیه تحت رهبری پوتین و ظهور چین باعث چندقطبی شدن نظام بین الملل شده است. با این حال، آینده تقابل جهان میان پکن و واشنگتن در شرق آسیا خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار