مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوان پور مهریز از استقبال گردشگران نوروزی از این باغ تاریخی خبر داد.

الهام جلوداری مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوان پور مهریز گفت: باغ پهلوان پور شهرستان مهریز ازجمله باغ‌های ایرانی استان یزد است که به همراه باغ دولت‌آباد در فهرست آثار جهانی ثبت‌شده که هرساله در ایام تعطیلات نوروزی و در طول سال موردتوجه و استقبال گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

او عنوان کرد: باغ جهانی پهلوان پور از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد. مساحت باغ بیش از پنج هکتار بوده و عمده ساخت‌وساز آن شامل برج گلین و فضا‌های خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستان خانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضا‌های خدماتی (اسطبل، انبار، سرایداری) و کارگاه ریسندگی و قالی‌بافی در جبهه جنوبی است.

به گفته او ارزشمندترین بخش باغ پهلوان پور، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه‌طبقه و به مساحت هزار و پانصد مترمربع است. عمارت کلاه‌فرنگی کوشک با کاربندی پرکاری زینت داده‌شده و از نفیس‌ترین قسمت‌های بنای شربتخانه به شمار می‌رود. این عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ایرانی بر محور اصلی باغ قرارگرفته است. جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن‌آباد مهریز تغذیه می‌شود و درختان چناری که در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می‌کنند؛ محیط بسیار دلگشایی را خلق کرده‌اند.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوان پور ادامه داد: نوروز امسال رویداد‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای برای گردشگران در این باغ تدارک دیده‌شده که از آن جمله می‌توان به ایجاد غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و سوغات، حضور هنرمندان صنایع‌دستی و تهیه محصولات به‌صورت زنده و ایجاد حالت روایی آثار، ایجاد غرفه‌های مخصوص کودکان جهت رفاه والدین و آشنایی هر چه‌بهتر آن‌ها با آثار و بنا‌های تاریخی، برپایی غرفه کتاب و مهدویت، برپایی غرفه عکاسی با لباس سنتی و پخت و عرضه شولی یزدی اشاره کرد.

جلوداری با اشاره به اینکه این بنای تاریخی از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ پذیرای مسافران و میهمانان نوروزی و شهروندان است، افزود: راهنمایان گردشگری مسلط به زبان انگلیسی در محل برای ارائه توضیحات و اطلاعات لازم به گردشگران در باغ حضور دارند.

او با اشاره به تقارن دو بهار طبیعت و بهار قرآن و تأکید بر لزوم حفظ حرمت ماه مبارک رمضان گفت: نماز جماعت و جزء خوانی قران کریم بخشی از برنامه‌های این مکان تاریخی در ایام ماه مبارک رمضان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.