احسان خاندوزی در مصاحبه خود با رسانه های روسیه گفت: امیدواریم پیش از پایان دوره دولت فعلی ایران شاهد تکمیل پروژه کریدور شمال - جنوب و افتتاح خطوط راه آهن باشیم.
وی گفت: ما در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب بسیار جدی هستیم و بسیار پیگیرانه این امور را پیگیری میکنیم.
خاندوزی اظهار داشت: ممکن است آمریکا علاقهای به تبدیل ایران به یک گذرگاه راهبردی اقتصادی نداشته باشد، اما ایران و روسیه بر این هدف اتفاق نظر دارند. گذرگاه حمل و نقل بین المللی (ITC) «شمال-جنوب» مسیری چندوجهی از سن پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. این کریدور جایگزینی برای مسیر دریایی کانال سوئز است که اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را به هم وصل میکند. سه مسیر این کریدور شمال-جنوب شامل ترانس خزر (با استفاده از راه آهن و بنادر) و دو مسیر غربی و شرقی (زمینی) وجود دارد.
ریانووستی نوشت: در خاک ایران، بخش راه آهن آستارا - رشت در چارچوب کریدور "شمال - جنوب" ناتمام مانده است. روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در حال آماده سازی یک توافقنامه بین دولتی برای ساخت این بخش هستند و قصد دارند در سال ۲۰۲۳ آن را منعقد کنند.
احسان خاندوزی، در این گفتگو همچنین گفت: ایران و روسیه خیلی پیشتر از آغاز تحریمها علیه دو کشور در حوزههای مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه خوشحالیم که ایران و روسیه در مسئله سوآپ به همکاری عملی دست پیدا کرده اند، تصریح کرد: انگیزه بسیاری برای گسترش همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژیهای نو و تجدید پذیر و همچنین انرژی هستهای صلح آمیز وجود دارد.
وی گفت: در ۱۱ ماه سال جاری ایرانی، صادرات به روسیه بیش از یک میلیون و ۲۷۷ هزار تن و واردات از روسیه حدود دو میلیون و ۸۷ هزار تن بوده است. وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اساسا آینده جهان آینده منطقه گرایی و چندقطبی خواهد بود نه یکجانبهگرایی در اقتصاد جهانی.
خاندوزی افزود: ما در حال کنار گذاشتن موانع بانکی و ارزی بین ایران و روسیه هستیم تا نیازی نباشد از سوئیفت و سایر پیام رسانهای مالی از این دست استفاده کنیم.
وی همچنین گفت: ایران آمادگی کامل برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای منطقه را دارد و فرصت برای همکاری با عربستان سعودی نیز فراهم است.