خراسان جنوبی از مسافران نوروزی با هزار اثر ملی و ۵ اثر جهانی میزبان مسافران نوروزی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در خراسان جنوبی هزار و یک اثر تاریخی و گردشگری ثبت شده ملی وجود دارد که از این تعداد پنج اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

وحید بهفرنژاد افزود: باغ اکبریه، روستای خراشاد، قنات بلده فردوس، بیابان لون و ژئوپارک طبس در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و قلاع و آسباد‌های استان نیز در مسیر ثبت جهانی است.

وی گفت: در خراسان جنوبی تعداد ۳۲۵ آسباد وجود دارد در حالی که تعداد آسباد‌های خراسان رضوی به ۷۰ مورد و سیستان و بلوچستان به ۱۵ مورد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های تاریخی شهرستان‌ها از دیگر آثار تاریخی زیبا و جذاب خراسان جنوبی است، افزود: خانه مستوفی و عمارت کیان زاده در بشرویه، خانه سلطانی در قاین، خانه سالاری در نهبندان، خانه افراشته در منطقه تون فردوس و خانه پردلی و فروتنی در بیرجند از جمله خانه‌های زیبای تاریخی است که ایام نوروز امکان بازدید دارد.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: قدمت بیشتر این خانه‌های تاریخی مربوط به اواخر دوران زندیه و قاجار است و البته در برخی از مناطق، چون خور خانه‌هایی وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار