کوچ بهاره عشایر استان کرمانشاه از مناطق قشلاقی به ییلاقی آغاز شده است.

علی‌جعفر رضایی سرپرست امور عشایری استان کرمانشاه گفت : عشایر استان کرمانشاه به رسم هر ساله کوچ بهاره خود را به سمت مناطق ییلاقی استان آغاز می‌کنند.

سرپرست امور عشایری استان کرمانشاه افزود: عشایر استان بر اساس تصمیمات استانی کارگروه مدیریت چرا و ساماندهی کوچ، عشایر از اواسط اردیبهشت می‌توانند دام خود را وارد مراتع مناطق ییلاقی استان کنند، اما عده‌ای زودتر شروع به کوچ کرده اند.

وی گفت: ایل‌راه‌های کرمانشاه در مجموع بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر مسافت دارد و دارای ۱۴ مسیر اصلی و ۴۰ مسیر فرعی است.

رضایی خاطرنشان کرد: عشایر استان با گرم شدن هوا از مناطق گرمسیری همچون قصرشیرین، سومار، سرپلذهاب به سمت مناطق خوش آب و هوای لرستان، قلاجه، ماهیدشت، صحنه، کنگاور، سنقر و سایر مناطق ییلاقی درون استان برمی‌گردند.

وی با اشاره به اینکه عشایر به دو شکل ماشینی و سنتی کوچ می‌کنند، گفت: عشایر استان معمولا در موسم کوچ در یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ روزه کوچ خود را انجام می‌دهند.

رضایی با بیان اینکه تردد عشایر و دام هایشان از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: با همکاری نیرو‌های نظامی و امنیتی تلاش شده تا عشایر بدون هیچ مشکل امنیتی کوچ بهاره خود را به انجام برسانند.

به گفته وی جامعه عشایری استان کرمانشاه با بیش از ۱۴ هزار و خانوار و جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار در قالب ۱۴ ایل (کلهر، سنجابی، کرند، قلخانی، گوران، ثلاث باباجانی، جاف، جمهور، ترکاشوند، زوله، زنگنه، بان زرده، پایروند، بالاوند، زردلان) و طایفه مستقل عثمانوند هستند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.