دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در صدر هیأتی و در ادامه پیگیری راهبرد دیپلماسی همسایگی، وارد بغداد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در صئر هیأتی متشکل از رئیس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و دستیار وزیر خارجه در امور کشور‌های حوزه خلیج فارس، وارد بغداد شد و مورد استقبال رسمی قاسم الاعرجی همتای عراقی خود قرار گرفت.

این سفر به دعوت قاسم الاعرجی انجام شده و در جریان آن دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات عالی سیاسی و اقتصادی دولت عراق نیز دیدار و رایزنی خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


در جریان سفر شمخانی به عراق، سند همکاری‌های مشترک امنیتی که چندین ماه در مورد تهیه آن گفتگو و تبادل نظر شده نیز به امضاء مقامات عالی امنیتی دو کشور خواهد رسید. امضاء این سند تقویت کننده مسئولیت پذیری و تعهد متقابل برای حفاظت فعال از حسن همجواری و حراست از امنیت مرز‌های مشترک است و همچنین نقش تعیین کننده‌ای درپایان حضور غیر قانونی ضد انقلاب مسلح و عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی در مرز‌های شمالغرب ایران خواهد داشت. گفتنی است، عراق دومین شریک تجاری ایران است و حضور پر رنگ مقامات بانکی و اقتصادی در این سفر، نشان می‌دهد که دولت سیزدهم ضمن تلاش فعال برای مدیریت چالش‌های سیاسی و امنیتی در روابط خارجی بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با همسایگان متمرکز است.

شمخانی پیش از این ضمن حضور در امارات، با مقامات امنیتی این کشور دیدار کرد و با محمد بن زاید رئیس این کشور بر سر مسائل امنیتی و سیاسی رایزنی کرد. حاکم دبی در دیدار با دبیر  شورای عالی امنیت ملی، وعده داد تا امور مربوط به ایرانیان ساکن در این شهر را تسهیل نماید. با عادی‌سازی روابط تهران و ریاض در پکن، سایر کشورهای منطقه همچون بحرین، امارات و حتی مصر هم برای عادی‌سازی و تقویت روابط با کشورمان پیشقدم شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار